Aktuelt

Et enstemmig styre ved Teater Innlandet har ansatt Thorleif Linhave Bamle som ny teatersjef. Han tiltrer stillingen 1. januar 2020 da åremålet til sittende teatersjef Janne Langaas går ut.

"Thorleif har imponert og begeistret oss i ansettelsesprosessen, og styret føler seg sikre på at kunsten, publikum, teatrets eiere og teatrets ansatte er...

Les mer >
Et enstemmig styre ved Teater Innlandet har ansatt Thorleif Linhave Bamle som ny teatersjef. Han tiltrer stillingen 1. januar 2020 da åremålet til sittende teatersjef Janne Langaas går ut. "Thorleif har imponert og begeistret oss i ansettelsesprosessen, og styret føler seg sikre på at kunsten, publikum, teatrets eiere og teatrets ansatte er i trygge hender med Thorleif ved roret", sier Randi Eek Thorsen, styreleder ved Teater Innlandet. Thorleif Linhave Bamle har en master i teatervitenskap fra Universitetet i Bergen og Københavns Universitet, i tillegg til mastergradsspesialisering innen ledelse og strategi fra Copenhagen Business School. Thorleif har vært kunstnerisk og administrativ leder for Bergen prosjektteater og har hatt flere oppdrag som regissør. Thorleif er for tiden ansatt i en stilling som organisasjonsleder i Folkeakademienes Landsforbund. Styret mener at teatret med Thorleif har fått den motiverte, engasjerende og kunstnerisk visjonære teatersjefen de søkte etter. "Thorleif har relevant og bred erfaring, både praktisk og teoretisk. Med sine menneskelige egenskaper og spennende kunstneriske tanker fremstår han som en komplett teatersjef", uttaler Eek Thorsen. "Janne Langaas har gjort en glimrende jobb som teatersjef ved Teater Innlandet, og Thorleif fremstår som en mann som kan fylle hennes sko og fortsette den viktige videreutviklingen av teatret. Thorleif er en markant skikkelse som kommer til å synliggjøre teatret på en positiv måte, både lokalt, regionalt og nasjonalt", sier Eek Thorsen.

Den koreografiske duoen Subjazz er ledende innen jazzdans i Norge. Nå skal de på turné med Teater Innlandet og danseforestillingen Kaboom. De tror og håper forestillingen vil få det til å riste i veggene og få publikum til å skvette i stolsetene.

-Subjazz ble født ut fra et ønske om å ville gjøre noe annerledes. Vi ville være...

Les mer >
Den koreografiske duoen Subjazz er ledende innen jazzdans i Norge. Nå skal de på turné med Teater Innlandet og danseforestillingen [i]Kaboom[/i]. De tror og håper forestillingen vil få det til å riste i veggene og få publikum til å skvette i stolsetene. -Subjazz ble født ut fra et ønske om å ville gjøre noe annerledes. Vi ville være en annen type stemme enn det vi så i vårt eget dansefelt, forteller Karl-Erik Nedregaard. Sammen med sin ektemann, Knut Arild Flatner, dannet han i 2001 koreograf-duoen Subjazz som nå, ved siden av Oslo Danse Ensemble, er ledende innen jazzdans i Norge. [b]Unikt uttrykk[/b] For mange vil Flatner og Nedregaard være kjent som koreografer i TVNorge-programmene Dansefeber og So You Think You Can Dance Scandinavia. De har også laget en rekke forestillinger som har blitt kritikerrost i både inn- og utland. Knut Arild Flatner forteller at tanken bak Subjazz er å utvikle jazzdansen. -Vi har begge bakgrunn fra jazzdans, og det er fortsatt utgangspunktet for alt vi lager, men vi ønsker å gå nye veier, utfordre oss selv og pushe grensene for hva jazzdans kan være, forklarer han. Resultatet har blitt en tydelig koreografisk signatur der ulike stilarter blandes til et unikt scenisk uttrykk. [b]Fabelaktige dansere[/b] Nå kommer de til Teater Innlandet med forestillingen [i]Kaboom[/i], og de håper å nå både danseinteresserte og folk som ikke er vant til å se så mye dans. -[i]Kaboom[/i] passer for alle. Her får man se dans på et høyt nivå, og man kan bare komme og nyte å se fantastiske dansere som gjør helt fantastiske ting, sier Flatner. -Vi har med oss et knippe fabelaktige dansere som kommer fra ulike bakgrunner, alt fra klassisk ballett til hip hop, og de sørger for at dette er en forestilling som vil få det til å riste i veggene og løfte taket på sin ferd gjennom Innlandet, lover Nedregaard. [b]Berg- og dalbane[/b] Nedregaard og Flatner forteller at tematikken i K[i]Kaboom[/i] er brudd og løsrivelser. -[i]Kaboom[/i] utforsker hva som skjer i et brudd og hva slags energi det er som utløses, forklarer Nedregaard. -[i]Kaboom[/i] handler først og fremst om energi, og det er kraft, tempo og heftig musikk. Det er en forestilling som skal få publikum til å skvette litt i stolsetene, sier han. -Men det er også en slags berg- og dalbane. For selv om det er en forestilling det smeller av, er det også tid til å la inntrykkene synke inn og få en emosjonell opplevelse, sier Flatner. [b]Inspirasjon og rekruttering[/b] I tillegg til koreografi er undervisning et viktig aspekt ved Subjazz. De arrangerer workshops og danseklasser, og begge underviser ved Kunsthøgskolen i Oslo. -Det er viktig for oss at Subjazz ikke bare er noe vi selv vokser på, men at vi kan bidra til rekruttering og vekst innenfor dansefeltet, forklarer Flatner.

Vil din ungdomsteatergruppe være med på DUS 2018/2019?

Den unge scenen (DUS) handler om nyskrevet dramatikk for ungdom spilt av ungdom.
Året 2018/2019 kan gruppene enten jobbe med et DUS-manus eller med Blanke Ark.
Blanke Ark går ut på å utvikle en forestilling uten et manus som utgangspunkt.

Årets dramatikere er blant andre M...

Les mer >
[b]Vil din ungdomsteatergruppe være med på DUS 2018/2019?[/b] Den unge scenen (DUS) handler om nyskrevet dramatikk for ungdom spilt av ungdom. Året 2018/2019 kan gruppene enten jobbe med et DUS-manus eller med Blanke Ark. Blanke Ark går ut på å utvikle en forestilling uten et manus som utgangspunkt. Årets dramatikere er blant andre Mari Hesjedal, Kjetil Indregard, Hanne Hagerup og Eirik Fauske. Alle manus er ferdigskrevet i løpet av mai 2019, og blir da sendt ut til DUS-gruppene for gjennomlesning. Den enkelte gruppe velger seg det manuset de ønsker å jobbe med, eller gruppen kan velge å jobbe med Blanke Ark. Teater Innlandet er regional arrangør for DUS. I utgangspunktet kan 6 grupper delta. Noen kriterier for å være med: - Meld deres interesse snarest og senest innen mandag 7. mai - Gruppas medlemmer må være mellom 13 og 19 år - Instruktøren bør være med på Seminar i Oslo 11.juni, der nye tekster og konsept blir presentert - Instruktøren må være med på Seminar i Stavanger 9.-11.september - Gruppene mottar ikke produksjonsstøtte, men får dekket utgifter i forbindelse med seminarer og festivaler i DUS. - Premiere på forestillingen må være før 22. mars 2019 - Gruppa må delta på Regional Festival på Hamar 22.-24. mars 2019 - En av gruppene i regionen blir plukket ut til å delta på nasjonal festival i Oslo, 9.-11. mai 2019 Hvis flere enn 6 grupper melder sin interesse, forbeholder Teater Innlandet seg retten til å velge ut hvilke grupper som får delta. Ta kontakt med [url=mailto:ida.vik@teaterinnlandet.no]Ida Marie Vik[/url] tlf 976 55 705.så fort som mulig og senest innen fristen 7. mai 2018. Se også gjerne på [url=www.dus.no]dus.no[/url] og DUS- den unge scenen på facebook.

Ps:Dance er initiativtaker og i samarbeid med Hamar kommune, Hamar kulturhus, Teater Innlandet og Stoppested Verden lages det en skikkelig dansefest 12. - 14. april 2018. Dansefesten foregår i og ved Hamar kulturhus. Det blir workshops, battle, forestillinger, seminarer, pop-upkunst og mye mer. Dette er en festival med stor bredde -for store og sm...

Les mer >
Ps:Dance er initiativtaker og i samarbeid med Hamar kommune, Hamar kulturhus, Teater Innlandet og Stoppested Verden lages det en skikkelig dansefest 12. - 14. april 2018. Dansefesten foregår i og ved Hamar kulturhus. Det blir workshops, battle, forestillinger, seminarer, pop-upkunst og mye mer. Dette er en festival med stor bredde -for store og små, gamle og unge, noe for alle og en hver. Fullstendig program og mer informasjon: [url=https://psdance.no/move-dansefestival/]Les mer her[/url]

Den nasjonale Ibsenprisen 2018 er tildelt M.H. Hallum for manuset til Solveigs 2. sang, skrevet for Teater Innlandet og NRK Radioteatret!

Den nasjonale Ibsenprisen er Norges eneste dramatikerpris, og den ble delt ut under en festaften ved Ibsenhuset i Skien i går kveld, torsdag 21. mars. Prisen består av 150.000 kr. og en statuett laget...

Les mer >
Den nasjonale Ibsenprisen 2018 er tildelt M.H. Hallum for manuset til [i]Solveigs 2. sang[/i], skrevet for Teater Innlandet og NRK Radioteatret! Den nasjonale Ibsenprisen er Norges eneste dramatikerpris, og den ble delt ut under en festaften ved Ibsenhuset i Skien i går kveld, torsdag 21. mars. Prisen består av 150.000 kr. og en statuett laget av Nina Sundbye. [i]Solveigs 2. sang[/i] er et bestillingsverk i anledning Peer Gynts 150-årsjubileum og forestillingen turnerte i Innlandet høsten 2017. Juryen har lest og vurdert til sammen ca. 50 tekster med ny norsk dramatikk til forestillinger som alle har hatt premiere på norske profesjonelle teatre i 2017. Teater Innlandet kan med stolthet meddele at to av tekstene som var nominert er skrevet på bestilling fra Teater Innlandet, nemlig M.H. Hallums [i]Solveigs 2. sang[/i] (co-produksjon med NRK Radioteatret) og Knut Nærums [i]KORPS[/i]. Den tredje og siste nominerte teksten var [i]Å telle til null[/i] av Kristofer Blindheim Grønskag. For mer informasjon om stykkene se: http://www.teaterinnlandet.no/solveigs-andre-sang http://www.teaterinnlandet.no/korps

I forestillingen De elendige blir Victor Hugos klassiker flettet sammen med historien til den tidligere Hamar-politikeren Khalid Haji Ahmed, i en utfordrende og visuelt slående teaterforestilling.
Teater Innlandet og Artilleriet Produksjoners forestilling De elendige bygger på Victor Hugos berømte roman De elendige (Les Misérable...

Les mer >
I forestillingen [i]De elendige[/i] blir Victor Hugos klassiker flettet sammen med historien til den tidligere Hamar-politikeren Khalid Haji Ahmed, i en utfordrende og visuelt slående teaterforestilling. Teater Innlandet og Artilleriet Produksjoners forestilling [i]De elendige[/i] bygger på Victor Hugos berømte roman De elendige (Les Misérables, 1862) om straffangen Jean Valjean som lyver om hvem han er for å få et nytt liv, og som blir jaget av politimannen Javert. [b]Falsk identitet[/b] I denne oppsetningen blir Hugos fortelling flettet sammen med den sanne historien om Khalid Haji Ahmed. Den tidligere Hamar-politikeren ble i 2013 utvist fra Norge fordi han hadde oppholdt seg i landet under den falske identiteten Khaled Haj Ahmed Taleb og løyet om hvilket land han kom fra. - Det er mange paralleller mellom De elendige og Khalids sak. I likhet med Jean Valjean løy Khalid om sin identitet for å gjøre et annet og bedre liv mulig. Det vi spør oss selv og publikum om i denne forestillingen, er om man kan tilgi eller vise nåde i en slik situasjon, sier regissør Thomas Holtermann Østgaard. Østgaard ser også klare paralleller mellom politimannen Javert i De elendige og Kahlids sak. - Javert er en rigid mann som alltid har vært tro mot loven. Når han åpner opp for å se enkeltmennesker og enkeltskjebner, rakner hele verdensbildet hans. Han representerer på mange måter den tvilen og kompleksiteten mange opplever i møte med saker som Khalids. Det er vanskelig å forholde seg til at en mann som var så godt likt og gjorde mye bra for lokalsamfunnet kastes ut av landet, men det menneskelige aspektet kommer i konflikt med det faktum at han var her på falske premisser, sier Østgaard. [b]Norge i dag[/b] Østgaard mener denne versjonen av [i]De elendige[/i] blant annet er en fortelling om Norge i dag, og han tror forestillingen vil kunne få publikum til å reflektere over de gjeldende lover og regler. - På den ene siden vil vi ha et prinsipielt og forutsigbart system. Men når noen historier løftes fram og vi ser enkeltmenneskene, rokker det ved prinsippene våre, og det får oss til å se hvor hardt asylsystemet faktisk er, sier han. Forestillingen stiller publikum overfor vanskelige etiske spørsmål om straff og nåde. - Ordskiftet rundt slike saker er ofte preget av enten/eller-standpunkt, men gråsonen i midten er både grumsete og spennende, og det er den vi tar tak i. Kan vi forsvare en som begår en straffbar handling i kampen for et bedre liv? Kan vi ta hensyn til enkeltmenneskene hvis vi vil ha regler bygget på prinsipper, ikke følelser? spør Østgaard. [b]Scene-magi[/b] Mange kjenner Hugos historie fra musikalen Les Misérables, men denne oppsetningen blir noe ganske annet, lover regissøren og skuespillerne. Sentralt i forestillingen står film og videoprojeksjon, og de italienske scenografene Fabio Di Salvo og Bernardo Vercelli i Quiet ensemble, eksperimenter med lys på måter få har sett maken til, forteller Østgaard. - De har laget noen helt spektakulære bilder kun ved bruk av lys. Det er rett og slett scene-magi, det de har laget til denne forestillingen, sier han. For skuespiller Anders Kippersund har arbeidet med [i]De elendige[/i] vært en ny og annerledes opplevelse, og han håper og tror det vil bli det for publikum også. - Hvis jeg hadde vært publikummer, tror jeg jeg hadde latt meg overraske over hvor godt den gamle historien fungerer sammen med helt nye fortellermåter, sier han. - Vi jobber med teater på en måte som er helt ny for meg, med virkemidler jeg ikke er vant med. Men jeg tror disse virkemidlene bidrar til å lage en forestilling som gir rom for både underholdning og refleksjon, sier Kippersund.

Teaterfestivalen Heddadagene arrangeres for andre gang 8.-17. juni 2018, i Oslo.

Heddadagene har lansert sitt festivalprogram, og danseforestillingen HELLO skal spilles 12. og 13. juni på Black Box teater, Store scene.
Gjenopptakelse og deltakelse på Heddadagene er støttet av Sparebank1 Østlandet.

Teatersjef ved Teater Innlandet,...

Les mer >
Teaterfestivalen Heddadagene arrangeres for andre gang 8.-17. juni 2018, i Oslo. Heddadagene har lansert sitt festivalprogram, og danseforestillingen [i]HELLO[/i] skal spilles 12. og 13. juni på Black Box teater, Store scene. Gjenopptakelse og deltakelse på Heddadagene er støttet av Sparebank1 Østlandet. Teatersjef ved Teater Innlandet, Janne Langaas uttaler: «[i]HELLO[/i] er en vakker og sterk forestilling som vi er veldig stolte av. Nå gleder vi oss til juni og håper publikum fra Innlandet tar turen til Oslo sammen med oss. Vi er også veldig takknemlige og glade for at vi har fått med oss Sparebank1 Østlandet som samarbeidspartner på vår ferd til Oslo med [i]HELLO[/i]. Heddadagene er den største teatermønstringen i Norge, hvor alle NTO-teatrene (Norsk Teater og Orkesterforening) går sammen, så her ønsker vi å være med. Festivalen ble arrangert første gang i fjor, med nær 25000 solgte billetter.» Ca. 2800 publikummere så Teater Innlandet og Therese Slob Produksjoners [i]HELLO[/i] da den turnerte i Innlandet høsten 2017. [url=http://www.teaterinnlandet.no/hello]Les mer om [i]HELLO[/i] her[/url]

Etter suksessen med Bjørnstjerne Bjørnson-forestillingen Dikterhøvdingen, er regissør og dramatiker Otto Homlung tilbake ved Teater Innlandet. Denne gangen lager han suppeteater og tar for seg en annen personlighet med nære bånd til distriktet; Hanna Winsnes, alle kokebøkers mor.
- De fleste gode ideer kommer dalende ned i hodet når...

Les mer >
Etter suksessen med Bjørnstjerne Bjørnson-forestillingen [i]Dikterhøvdingen[/i], er regissør og dramatiker Otto Homlung tilbake ved Teater Innlandet. Denne gangen lager han suppeteater og tar for seg en annen personlighet med nære bånd til distriktet; Hanna Winsnes, alle kokebøkers mor. - De fleste gode ideer kommer dalende ned i hodet når man minst venter det. Denne dukket opp da jeg kjørte rundt sammen med et par teknikere fra teatret og jeg spurte i vei om alt vi kjørte forbi. Da vi passerte gamle Vang prestegård utenfor Hamar fortalte de meg at det var her Hanna Winsnes bodde i sin tid. Da var ideen født, forteller Otto Homlung. - Da Otto spurte om ikke en forestilling om Hanna Winsnes var noe å gå for, var jeg ikke i tvil. Å få Otto Homlung tilbake på Teater Innlandet er en glede. Med [i]Dikterhøvdingen[/i] laget han en morsom og rørende forestilling som traff vårt grendehus-publikum i hjerterota, og det tror jeg han vil gjøre denne gangen også, sier teatersjef Janne Langaas. Forestillingen har fått navnet [i]Man tager 20 egg[/i], og publikum inviteres inn i prestefruen Hanna Winsnes’ kjøkken der hun selv forteller om sitt liv mens hun står og kokkelerer. [b]Norges første kvinnelige romanforfatter[/b] Hanna Winsnes er nok mest kjent for å ha skrevet kokeboken [i]Lærebog i de forskjellige Grene af Huusholdningen[/i] som ble utgitt i 1845. For den har hun blitt både beundret og latterliggjort. Blant annet skrev Arne Garborg en bitende satire over den. Men hun skrev også en rekke andre husholdningsbøker, dikt, noveller og barnesanger. Og under pseudonymet Hugo Schwartz skrev hun romaner, og ble Norges første kvinnelige romanforfatter. - Hun er virkelig en fascinerende person, sier skuespiller Helle Ottesen som spiller den geskjeftige prestefruen. - Selv om hun fødte åtte barn og administrerte et stort hus med 15 til bords og 20 på kjøkkenet, fant hun tid til skrivingen. Hun må ha hatt en enorm skapertrang. [b]Kulturhistorie[/b] I tillegg til å være en historie om Hanna Winsnes, legger Ottesen vekt på at[i]Man tager 20 egg[/i] også gir et innblikk i kvinneskjebner på 1700- og 1800-tallet. - Ja, dette er jo et lite stykke kulturhistorie. Det å få et innblikk i kvinners liv og livsbetingelser på den tiden er svært interessant, og det gjør at man blir veldig takknemlig over å være kvinne i dag, selv om ikke alt er som det burde være i dag heller. I arbeidet med forestillingen har Ottesen også fått øynene opp for prestefruenes betydning på den tiden. - Det fantes nok en del typer som Hanna Winsnes rundt omkring, og de har sikkert vært viktige for mange bygder rundt om i Norge. Det var nok lettere å gå til prestefrua enn til en streng prest hvis man trengte råd eller sjelesørging. [b]Humor og underholdning[/b] Otto Homlung sier at [i]Man tager 20 egg[/i] er en humørfylt liten historietime. - Publikum skal få litt historie og noen tanker rundt tiden som har vært og vår egen tid, men vi håper først og fremst at dette blir god underholdning. Jeg har laget så mye alvorlig teater i mitt liv at nå synes jeg det er herlig å få folk til å le, sier han. I arbeidet med stykket har han lest alt han kunne finne både av og om Hanna Winsnes. - Alle som kjente Hanna Winsnes er jo døde, så jeg har tatt meg noen friheter. Men jeg har dannet meg et bilde av henne ut fra alt jeg har funnet. Så derfor har hun blitt ei dame med en ganske rapp replikk, og som er både full av faen, morsom, frekk, sjarmerende, ydmyk og sentimental, forteller Homlung. Helle Ottesen pensjonerte seg i fjor, men både Otto Homlung og Janne Langaas er glad de fikk lokket henne til et tidlig comeback. - Helle er en av Trøndelag Teaters grand old ladies og en stor komedienne. Hun løfter fram Hanna Winsnes så man nesten blir forelsket i henne, og hun får matlaging til å høres ut som det beste og viktigste i hele verden. Og det er det jo kanskje også, sier Langaas. [b]Suppeteater[/b] [i]Man tager 20 egg[/i] har premiere på Høyvang samfunnshus i Vang på Hedmarken 18. januar før den skal ut på grendehusturné i hele Innlandet. Turnéen går innom flere steder der Hanna Winsnes har bodd. Sammen med ektemannen, presten og stortingsmannen Paul Winsnes, flyttet Hanna Winsnes mye rundt, og de bodde blant annet både i Trysil og Valdres før de endte opp i Vang. I pausen blir det servert suppe etter oppskrift av Hanna Winsnes. - På hvert spillested bygger vi en tittekasse med håndmalte vegger og skrått gulv og gamle kjøkkenredskaper på veggene. På scenen står det også en vedovn der suppekjelen putrer og sprer godlukt i lokalet i løpet av forestillingen, forteller Janne Langaas. - Jeg er veldig begeistret for suppeteater. At folk kommer sammen og spiser mens de ser teater, det er så flott. Og dette handler jo om hun som skrev den første kokeboka, så da er det jo helt naturlig at folk får en smaksprøve. Og jeg har smakt suppa. Den er veldig god! slår Helle Ottesen fast. - Det kommer til å bli kjempegøy å sende denne forestillingen ut på veien. Jeg tror Helle Ottesens Hanna Winsnes vil ta Innlandet med storm. Når hun står på scenen og kutter grønnsaker og koker den suppen som er identisk med den som de lokale arrangørene serverer publikum i pausen, så løper tennene i vann. Dette blir humor, nostalgi, ettertanke og en dæsj alvor. Publikum kan bare glede seg, lover Janne Langaas. [url=http://www.teaterinnlandet.no/man-tager-20-egg]Se turné og kjøp billetter her[/url]

Størst av alt er kjærligheten
av Toril Solvang, regi: Audny Chris Holsen, scenograf: Kristin Bengtson
Co-produksjon: Teater Innlandet og Den Nationale Scene, støttet av Dramatikkens hus.

Kim F er en fortelling om kjærlighet, men også om undertrykkelse, opprør og feiring. Det...

Les mer >
[b]Størst av alt er kjærligheten[/b] av Toril Solvang, regi: Audny Chris Holsen, scenograf: Kristin Bengtson Co-produksjon: Teater Innlandet og [url=https://www.dns.no/program/2018/kim-f/]Den Nationale Scene[/url], støttet av Dramatikkens hus. [i]Kim F[/i] er en fortelling om kjærlighet, men også om undertrykkelse, opprør og feiring. Det handler om kampen for å få leve det livet man ønsker og troen på at verden kan gå framover. Få kvinner har hatt like stor betydning for så mange mennesker som Karen-Christine Friele. Skipsrederdatteren fra Fana var den første i Norge til å stå frem offentlig som homofil og kjempet for å få fjernet straffelovsparagrafen 213 og homofili som en psykisk diagnose. Bak lå årevis med lobbyvirksomhet og hardt arbeid. Siden har Frieles sterke og tydelig stemme banet vei for kjærligheten. Etter partnerskapsloven ble innført i 1993, var Kim Friele og hennes Wenche Lowzow det første paret ut. Denne nyskrevne forestillingen gir oss tilbakeblikk på Kim Fs lange liv, på viktige vendepunkt både det personlige og offentlige plan. For [i]Kim F[/i] er også en fortelling om Norge. Hvem var vi for 70 år siden, og hvem er vi i dag? Historien om de homofile og lesbiskes rettigheter er også historien om en nasjon der ordet likeverd fortsatt ikke betyr det samme for alle. [i]Ikke alle kan stå på barrikadene. Ikke alle kan demonstrere. Men alle burde bli helter i sitt eget liv og leve sant.[/i] Premiere på DNS desember 2018, på turné i Innlandet januar og februar 2019

Torsdag 18. oktober 2018 har Teater Innlandet premiere på sin største forestilling noensinne, nemlig Bør Børson jr.!
I september hadde vi audition for fem av rollene til musikalen, og av hele 196 søkere ble 50 innkalt til audition. Lars Erik Holter har regien, og på scenen står et knallsterkt ensemble med hele 11 skuespillere!

[...

Les mer >
Torsdag 18. oktober 2018 har Teater Innlandet premiere på sin største forestilling noensinne, nemlig [i]Bør Børson jr.! [/i] I september hadde vi audition for fem av rollene til musikalen, og av hele 196 søkere ble 50 innkalt til audition. Lars Erik Holter har regien, og på scenen står et knallsterkt ensemble med hele 11 skuespillere! [b]Nå er hele rollelisten klar:[/b] Tom Styve, Anette L. Waaler, Per Tofte, Marte Stolp, Marit Synnøve Berg, Morten Rudå, Lars Jacob Holm, Mats Moe, John Nyutstumo, Liv-Ellen Kahrs og Thali M. Liberman skal gi klassikeren nytt liv. Vi har flyttet den folkekjære komedien om Bør Børson jr. til Innlandet og 50-tallet. Tom Styve er Bør og synger «Ælt i væla det har je» på klingende hedmarksdialekt til rockabilly-rytmer. [i]Bør Børson jr.[/i] er en fartsfylt musikalkomedie med fengende musikk, spektakulær dans og et sprudlende ensemble. [url=http://www.teaterinnlandet.no/bor-borson-jr]Her kan du se når forestillingen kommer til deg, og kjøpe billetter til "tidligkjøp-pris"![/url]

Slik kan du kjøpe billetter til Teater Innlandets forestillinger:
• her på vår nettside: under hver enkelt forestilling ELLER fra Spilleplan. Klikk på BILLETTER til høyre for ditt spillested!
• i billettluka til hvert enkelt kultur...

Les mer >
Slik kan du kjøpe billetter til Teater Innlandets forestillinger: • her på vår nettside: under hver enkelt [url=http://www.teaterinnlandet.no/forestillinger]forestilling[/url] ELLER fra [url=http://www.teaterinnlandet.no/spilleplan]Spilleplan[/url]. Klikk på BILLETTER til høyre for ditt spillested! • i billettluka til hvert enkelt kulturhus • ved inngangen før forestillingsstart (med forbehold om utsolgt) NB: Kjøpte billetter kan ikke refunderes. RULLESTOL, LEDSAGER OG SPESIALRABATTER Trenger du plass til rullestol eller ledsager, eller har du krav på spesialrabatt som Scenekort, Teatrets Venner Innlandet, Teatrets Unge Venner etc., ta kontakt på [url=mailto:billett@teaterinnlandet.no]epost[/url] eller telefon 948 95 289. GAVEKORT Gavekort til Teater Innlandets forestillinger kan bestilles på [url=mailto:billett@teaterinnlandet.no]epost[/url] eller telefon 948 95 289 RABATTERTE BILLETTER • [b]Student[/b] (gyldig student ID må fremvises ved billettkontroll) • [b]Honnør[/b] (for alle med gyldig honnør bevis og alle over 67 år) • [b]Gruppe-pris[/b] (for grupper og familier, 5 eller flere ifølge) • [b]OBOS og andre BBL[/b] (for medlemmer av OBOS eller andre boligbyggerlag, maks 2 billetter per medlemskap – gyldig medlemsbevis må fremvises ved billettkontroll) • [b]Eidsiva Marked[/b] (for kunder og ansatte i Eidsiva, maks 2 billetter per medlemskap – gyldig medlemsbevis må fremvises ved billettkontroll) • [b]HA-kort[/b] (for Hamar Arbeiderblads kunder, maks 2 billetter per medlemskort – gyldig medlemsbevis må fremvises ved billettkontroll) Disse rabattene er tilgjengelig på de fleste av teatrets forestillinger, de ligger da tilgjengelig for salg på nett. Unntak kan forekomme.

Den 16. juni 2017 hadde teaterinstallasjonen Solveigs 2. sang av Malmfrid H. Hallum urpremiere på Centralteatret i Oslo under Heddadagene. Og ansvarlig for foto, film og visuell dramaturgi var Teater Innlandets egen Kristin Bengtson fra Nord-Odal. Kristin har jobbet som scenogra...

Les mer >
Den 16. juni 2017 hadde teaterinstallasjonen [url=http://www.teaterinnlandet.no/solveigs-andre-sang] [i]Solveigs 2. sang[/i] [/url] av Malmfrid H. Hallum urpremiere på Centralteatret i Oslo under Heddadagene. Og ansvarlig for foto, film og visuell dramaturgi var Teater Innlandets egen Kristin Bengtson fra Nord-Odal. Kristin har jobbet som scenograf ved Hedmark Teater og etter hvert Teater Innlandet i til sammen 25 år. Hun har stått bak scenografi og kostymedesign på svært ulike produksjoner, alt fra kjente Pippi Langstrømpe til ny norsk dramatikk, som Fire forsøk på å gjøre en forskjell, som handlet om norsk bistand i Afrika. Men hennes siste oppgave ved teatret er helt annerledes enn alt hun har gjort før. Kristin forteller: «I de siste årene har jeg jobbet mye med fotokunst – og når teatersjefen bestemte seg for å lage [i]Solveigs 2. sang[/i] til Peer Gynt-jubileet, ga hun meg oppdraget med å skape bildene. Rammen rundt denne produksjonen er et nyskrevet drama av Malmfrid H. Hallum, innspilt hos NRK Radioteateret, hvor et begrenset antall publikummere sitter i et rom med tre storskjermer og hører på forestillingens historie og musikk - mens de får en visuell reise i foto og film, bygd på samme historie, foran seg, på skjermene. En helt ny måte å vise scenekunst på. Historien handler om Solveig i Peer Gynt og hennes reise for å kvitte seg med minnet om «Han» som en gang gikk og ba henne vente. En gripende og mørk historie om den store kjærligheten. En historie om å ikke leve det livet du ønsker og om tiden som stadig minner deg på at valgene ikke kan tas på nytt. Historien er gjenkjennbar – de store følelsene i livet – både de mørke og de lyse. Vi kjenner alle på dem der vi er - derfor kan det også skapes kunst som treffer oss i det hverdagslige og det nære – om vi ser godt etter.» «Bildene skulle ikke være en illustrasjon til teksten men ha sitt eget visuelle språk og sin egen symbolikk. Det ble etter hvert et mål for meg å finne fram til motivene i forestillingen i nærmiljøet, - at bildene kunne tas der jeg bodde. Da Anne Grinden, som også bor i Nord-Odal, sa ja til å være med på dette prosjektet som fotoaktør i rollen som den eldre Solveig, ble det klart at vi skulle greie å ta alle bildene i Nord-Odal.» «Sammen med Bjørn Thomassen i Fabelaktiv på Hamar satte vi sammen alt av bilder og film sammen med Radioteaterets innspilling, og til slutt oppsto forestillingen [i]Solveigs 2. sang[/i]. Jeg er innmari stolt av at motivene i fotokunsten i denne teaterinstallasjonen er fra Storsjøen, ved Fjellsåa, oppe i Knappåsen, inne i nabohuset, ute i hagen min, ved Tannåa, ved Trøsilandet, rundt omkring i Fjellsgrenda, på Stormoen… I løpet av de 18 månedene vi har jobbet med dette har jeg fått veldig god hjelp fra bekjente – vi har f. eks. hatt en hel fotodag ute på potetåker’n til Harald Moen, og bekjente har vært ute på sjøen og fisket brasme – som har en viktig rolle på noen av bildene. Andre har lånt bort et gammelt hus og latt oss få jobbe der alene et par dager – en velvilje som er avgjørende for et slikt prosjekt. Det har vært et utrolig spennende og utfordrende arbeid.» Nå turnerer denne nyskapende forestillingen i Innlandet, hvor publikum får en litt annerledes teaterkveld. Turnépremieren var på Gjøvik 14. september. Nå henger det et utdrag bilder som Kristin har tatt i forbindelse med forestillingen utstilt ved Teater Innlandet scene i Hamar kulturhus. Den 3. november stilles også flere av bildene ut i foajeen på Milepelen kino og kulturhus.

Høsten 2018 setter Teater Innlandet opp musikalen Bør Børson jr. Dette blir en av teatrets største satsinger. Aldri før har vi sendt så mye som 11 skuespillere ut på tur. Vi ønsker å spille på flest mulig kulturhus i regionen og fylle dem med spektakulær scenografi, lyd, lys og koreografi.

Helgen 16. og 17. september avholdes ...

Les mer >
Høsten 2018 setter Teater Innlandet opp musikalen [i]Bør Børson jr[/i]. Dette blir en av teatrets største satsinger. Aldri før har vi sendt så mye som 11 skuespillere ut på tur. Vi ønsker å spille på flest mulig kulturhus i regionen og fylle dem med spektakulær scenografi, lyd, lys og koreografi. Helgen 16. og 17. september avholdes audition i Hamar kulturhus med 50 skuespillere. Disse er plukket ut fra en rekordstor søknadsbunke med 196 navn! Bør Børson jr. er den selvsikre oppkomlingen som slår seg opp, går på trynet, og så reiser seg igjen. Han drømmer om å bli sett. Han drømmer om å sette på plass bygdedyret og vise at han er en skikkelig storkar. Og han drømmer om nabojenta Josefine og den store kjærligheten. Utallige teateroppsetninger, og ikke minst filmen med Rolv Wesenlund, har gjort Johan Falkbergets [i]Bør Børson jr.[/i] til allemannseie. Et persongalleri med en nyrik butikkeier, enfoldige bygdetullinger, forføreriske jomfruer fra storbyen og sleske aksjespekulanter fra hovedstaden, gjør dette til en kjær folkekomedie. Men stykket er også en samfunnskommentar og pirker litt borti den norske væremåten. Bygda ønsker ikke Bør vel og ler av drømmene hans. Men når han faktisk lykkes, blir de fleste likevel stolte og glade. Er det ikke litt sånn fremdeles? Vi kan være skeptiske til folk som stikker seg fram, men til syvende og sist blir vi imponerte over de som får til noe stort. Falkberget har skrevet en historie om den norske folkesjelen, og Harald Tusberg og Egil Monn-Iversen har løftet den opp på teaterscenen og inn i nordmenns hjerter. Falkbergets [i]Bør Børson jr.[/i] er lagt til i den fiktive bygda Olderdalen i Sør-Trøndelag, men i vår versjon plasserer vi ham på Hedmarken, med både dialekt, stedsnavn og særegenheter fra dette distriktet. Lars Erik Holter, som tidligere har laget suksessforestillingen [i]Hedda Gabler[/i] ved Teater Innlandet, har regien, og Bør Børson jr. spilles av vår egen Tom Styve. Tom er en allsidig skuespiller med en særlig forkjærlighet for komedie. I tillegg til jobben ved Teater Innlandet er han aktiv innen både teatersport, stand-up og revy. Vi gleder oss til å se hva som skjer når han ikler seg Børsons bukseseler, naivisme og stormannsgalskap.

Teater Innlandet holder til i Hamar kulturhus. Besøksadressen vår er Torggata 100, 2317 HAMAR. Postboksadressen er P.B. 4153, 2307 HAMAR.

Her finner du kontaktinformasjon til den du skal ha tak i.

...

Les mer >
Teater Innlandet holder til i Hamar kulturhus. Besøksadressen vår er Torggata 100, 2317 HAMAR. Postboksadressen er P.B. 4153, 2307 HAMAR. [url="http://www.teaterinnlandet.no/kontakt"]Her finner du kontaktinformasjon til den du skal ha tak i[/url].
Tittel
Innhold