Til toppen

Lansering av teateråret 2021!

bilde bilde

Del med en venn

Fargerike fugler, musikalske perler, figurteater for voksne og fest på grendehuset!   

Dette er noe av det teatersjef ved Teater Innlandet, Thorleif Linhave Bamle, i dag lanserte som teatrets program for 2021.  

Det var radiopersonligheten Kari Slaatsveen som ledet lanseringen, som ble åpnet med vakker musikk ved Innlandets egen jazzstjerne Ellen Andrea Wang, som nettopp har sluppet ny plate, og vi fikk høre låta “Nobody knows”. Ellen Andrea har komponert og spilt inn vignetten til teatrets nysatsing, podkasten Teaterfolk, som Kari Slaatsveen lager ved å intervjue ymse teaterfolk med det formål å ta lytterne med inn i teaterlivet. Dette er en av flere podkaster teatret nå presenterer. 

Thorleif Linhave Bamle snakket om annerledesåret 2020. Teatret har fylt 10 år dette året, og det eneste som har gått an å gjennomføre av planlagt feiring etter nedstengningen, er Plutselig Barneteater, som til stor begeistring er blitt spilt flere ganger denne høsten, både i Lillehammer, Gjøvik og Hamar. I tillegg har vi fra slutten av september fått etterlengtede møter med publikum ute på grendehusene, med dobbeltforestillingen Bjørnejegerskens bekjennelser og Mistero Buffo, som turnerer for fullt i disse dager. Dette har vært lyspunkter i en tid hvor mye er svært utfordrende for kulturbransjen.  

2021 byr på en rekke forestillinger å se fram til, og vi spiller for så mange vi kan, så lenge det er trygt. Endelig får vi vår norgespremiere når Teater Innlandet i co-produksjon med Nationaltheatret setter opp Møt meg ved morgengry våren 2021. Med Ine Jansen og Ingjerd Egeberg på scenen ligger det til rette for en stor teateropplevelse, regissert av Terje Strømdahl. Forestillingen var planlagt våren 2020, men måtte dessverre utsettes. 
 
Slaatsveen lot også Frank Kjosås ta opp igjen tråden fra fjorårets lansering ved å fortelle mer inngående om teatrets opprinnelige jubileumsforestilling, Den finast eg veit – et musikkteater basert på Hellbillies’ tekster. Morten Myklebust er musikalsk ansvarlig, og det er teatrets kjerneensemble sammen med fem musikere som skal stå på scenen. Premieren måtte utsettes med et år, så denne høsten er blitt brukt til å finne formen på det musikalske materialet, samt bygging av scenografi, så nå er vi godt i gang! De som var til stede i dag fikk servert to smakebiter, nemlig låta «Røta» og tittellåta, «Den finast eg veit». 

Deretter kom Knut Nærum på scenen for å fortelle oss om «Simplicissimus», det tyske satiremagasinet hvor en av epokens største tegnere, norske Olaf Gulbransson jobbet fra 1902 til 1944. Nærum skriver manus om miljøet i og rundt det frodige satiremagasinet sammen med Tormod Lindgren, og vi co-produserer forestillingen med Theater Corpus. Forestillingen Simplicissimus blir en velrettet, hardtslående, underholdende, musikalsk historietime med mange paralleller til samtidens politiske landskap. Det er trist å si det, men forestillingen oppleves dessverre veldig aktuell, med økende rasisme og hatkultur, og den frie presse som er under stadige angrep.​ Dette blir figurteater med premiere i april, og vi skal besøke kulturhus i Innlandet. 
 

For de yngre er det bare å glede seg til Fuglefesten! En fargerik forestilling basert på boka med samme navn, skrevet av Alice Bjerknes Lima de Faria. Vi møter flaggermusen Flapps og meitemarken Mark, som er bestevenner og outsidere. De vil imidlertid veldig gjerne henge med de kule og populære, så de strekker seg langt for å komme «innafor». Kanskje for langt..?  

Her får nok både små og store kjenne etter på hva som virkelig er viktig i livet. Regi er ved Ida Høy, scenografi ved Kristin Bengtson, og kostymedesign ved Gjøril Bjercke Sæther. Musikken komponeres av Peter Baden.

Ved vårt teaterlaboratorium TI Lab fortsetter vi å koke sammen forestillinger litt utenfor «boksen». Forestillingen som skal produseres i 2021 har ikke fått navn enda, men det skal bli FEST på grendehuset, og hele sju skuespillere skal ut på turné! Simen Formo Hay fortalte om sine tanker som regissør for en forestilling som skal produseres under særdeles frie forhold, og som ensemblet selv skal komme fram til, under Hays instruksjon. Premiere i august. 

Så etablerer vi i løpet av januar «Teater Innlandet Ung» sammen med Talent Norge og Sparebankstiftelsen Hedmark. TI Ung er et toårig program for unge talenter innen scenekunst. Fire talenter får muligheten til å videreutvikle seg i trygge rammer ved en ambisiøs scenekunstinstitusjon. Vi leter etter to skuespillere, en dramatiker og en produsent som vil få 100% stilling med lønn fra teatret. Talentene skal få utvikle seg i samspill med husets ansatte, delta i prosjekter som inngår i teatrets ordinære drift, og arbeide frem egne prosjekter. Hvert talent får egne veiledere, interne og eksterne, og har stor mulighet til å forme sitt eget løp. Håkon Samuelsen fra Talent Norge fortalte om talentprogrammet, og vi fikk møte tv-produsenttalentet Martha Antonette Solli som fortalte om sine erfaringer og sine mål, mens hun er deltaker i Fabelaktiv sitt talentprogram. Frist for å søke seg til TI Ung er 31. oktober. 

For de unge vil vi også være regional samarbeidspartner for DUS (Den Unge Scene) i Innlandet dette året, og i mars møtes seks grupper for å spille nyskrevet dramatikk for hverandre. Årets dramatikere er Monica Isakstuen, Demien Vitanza, Kjersti Wøian Håland, Fredrik Høyer og Cathrine Myhre Solbjør. 

Vi starter 2021 med vårt årlige bransjearrangement «Faglig dialog og workshop» helga 8.-10. januar.   

Fredagen inviterer vi til en kunstpolitisk panelsamtale om kunstkritikk og kulturjournalistikk.  

Lørdag og søndag blir det dramatikkseminar over 2 dager med dramatiker og slam-poet Fredrik Høyer. I tillegg planlegger vi en workshop for koreografer. 

Men aller først ut er Julius Cæsar (Brutus’ tragedie) som har premiere om ca. en måned, og som spilles til 31. januar! For endelig får kulturhusene besøk av Teater Innlandet igjen, og regissør Angelina Stojčevska beskrev svært levende hvordan Cæsar også denne gang dør. Det er rett og slett ikke noe nytt… Som i originalmanuset har noen en annen visjon for rikets framtid. Sviket har sin pris, og maktkampen fortsetter. Shakespeares Julius Cæsar forteller en historie fra en alvorlig tid, og parallellene til nåtiden er slående.  

Denne episke tragedien blir storslått og frekk, og publikum fikk se et utvalgt av kostymene når skuespillerne entret catwalken i Mads Dinesens fantastiske kreasjoner. Billettsalget er godt i gang, og vi gleder oss til å smelle til med en pangslutt på året, som leder over til det vi håper skal bli et noe bedre år enn det vi snart avrunder, selv i koronaens tid… 

Arrangørweb