Til toppen
Mann i teaterrigg

Bilde: Atle Auran

bilde bilde

Del med en venn

Følelse for lys

Intervju med lysdesigner Markus Tarasenko Fadum

Tidligere het det «lyssetter», og for mange var teaterlyset kun et hjelpemiddel slik at publikum skulle se skuespillerne på scenen. Slik er det heldigvis ikke lenger. Lysdesign er en egen profesjon, et fag, som skal understreke, underbygge og forsterke følelsen i historien som utspiller seg på scenen. I MEGAMEGA er lysdesigner Markus Tarasenko Fadum også med på å skape historien.

-Lys er jo til stede i livene våre hele tiden, sier Markus. Vi går ikke rundt og tenker på det, men i nesten alle daglige situasjoner er lys et element. Det kan være kunstig eller naturlig, men det er der. Å ta med seg dette inn på teaterscenen og skape stemning og følelser er …, ja, det er kunst på lik linje med andre elementer innen teaterfaget, mener jeg.

Første store jobb på Teater Innlandet
Markus har mange år bak seg i bransjen, og begynte på Teater Innlandet i august 2021 etter fem år som lysdesigner på Kilden i Kristiansand. Nå er han i innspurten på sin første store lysdesigner-oppgave ved teatret, MEGAMEGA, som er en co-produksjon med kompaniet the Krumple.
-Å jobbe sammen med folkene i the Krumple er veldig, veldig gøy, sier Markus. -I prøveperioden er det mye improvisasjon og lek der vi sammen får fram historien. I utgangspunktet kan det – jeg kaller det prosessteater – være veldig utfordrende for lysdesigneren fordi det ikke finnes noe konkret fra starten av. Det fine med det er at jeg får vært med hele veien, og lyset blir en like viktig del av den kunstneriske framdriften som de andre elementene. Når lysdesigneren er en så integrert del av den skapende prosessen blir resultatet også veldig presist, og vi får en teaterforestilling der alt henger sammen.

Foto: Atle Auran

Må forstå historien
-Hva er det første du begynner med når du skal starte en lysdesign-oppgave?

-Jeg må ta en grundig prat med den som er kunstnerisk leder for prosjektet – regissør eller koreograf. Det er også viktig å samtale med scenografen, som gjerne er veldig tidlig inne i prosessen. På den måten kan jeg raskere bli en medspiller, siden det er om å gjøre å få et tidlig svar på det vesentlige: Hva er historien? For meg er dette det aller viktigste for å få gjort jobben ordentlig. Når lysdesigneren virkelig forstår historien, blir resultatet også bedre. Da kan vi forsterke og tonesette de følelsene som allerede er planlagt gjennom manus, skuespill, lyd, kostymer og scenografi. Jeg vil også ha mulighet til å komme med mine egne perspektiver i en tidlig fase.  Dette samspillet er noe av det som tiltaler meg aller mest med yrket mitt, muligheten til å jobbe i fellesskap med alle de andre og skape kunst der hvert element har stor betydning. Det blir «totalteater», innimellom med ulik balanse, men det er selvfølgelig gjennomtenkt, sier Markus Tarasenko Fadum.

Stadig på oppdagelsesferd
Mesteparten av yrkeshverdagen til en lysdesigner foregår i en teatersal uten vinduer, men det er mange impulser å hente fra andre steder enn bak lysbordet. Markus er på evig research, og finner stadig relasjoner til sitt eget fag helt andre steder enn i teatersalen.

-Det kan være alt mulig; fra å lese bøker, se filmer, malerier eller fotografier i alle typer stilarter. Lysspillet ute i det fri er det jo heller ikke mye som slår, og jeg er veldig glad i naturen. Det var faktisk en sterkt medvirkende årsak til at jeg søkte meg til Teater Innlandet og Hamar, et område jeg ikke kjente noe særlig fra før. Men altså – inspirasjon og påvirkning kommer fra mange arenaer. Jeg er stadig ute på oppdagelsesferd og snapper opp småting i nær sagt alle situasjoner, som igjen inspirerer meg til å prøve ut nye ting i lysdesignet.

-Kan vi kjenne igjen en lysdesigner kun på lyset i en forestilling?

-Ja, det kan vi, i hvert fall enkelte ganger. De fleste erfarne lysdesignere utvikler en form for signatur, eller fotavtrykk, som gjør at det går an å kjenne dem igjen kun på lyset. Samtidig bør det ikke alltid være sånn, da har vi muligens stivnet litt i formen. Det hender jeg ser en forestilling og blir overrasket over at akkurat den lysdesigneren har laget akkurat det lyset. Og det er vel et godt tegn, egentlig. Selv er jeg glad i å bygge opp lysobjekter. Strukturer, eller «lag på lag», om du vil. Dette blir kanskje veldig teknisk for folk flest, men det handler om å følge stemningen i hver enkelt scene og pakke det inn slik at lysdesignet blir en naturlig del av det kunstneriske uttrykket.

-Skulle du helst sett at scenografien kun besto av ditt lys?

-Ha ha, nei. Men det er faktisk mulig! Jeg har vært borti forestillinger der lyset har båret det visuelle uttrykket for forestillingen nesten alene. Da må vi skape rom og landskap ved kreativ bruk av lyset. Det er kjempeutfordrende og veldig gøy, men det hører til unntakene. Vi lysdesignere er også veldig glad i god scenografi, slik vi har det her på Teater Innlandet.

Foto: Atle Auran

Trenger flere talenter
Markus Tarasenko Fadum brenner for faget sitt, og har høye ambisjoner på vegne av sin egen nisje i teaterkunsten, men begrenser seg ikke til det. Han er også levende opptatt av at vi må etterfylle med nye talenter innen den tekniske delen av teatret.

-Jeg skulle gjerne sett at det ble satt sterkere søkelys på å utdanne enda flere innenfor dette fagfeltet. Det er så mange forskjellige profesjoner på et teater, og det må vi fortelle om. Ja, jeg er selvsagt spesielt opptatt av å få inn nye talenter innen lys, men dette gjelder andre fagområder også. Vi trenger hele tiden nye impulser og nye tanker. Her må teatrene jobbe, sier en engasjert Markus.

Nye veier med MEGAMEGA
Vi penser oss inn på utgangspunktet, som er Teater Innlandet og the Krumples premiere og turné med MEGAMEGA. En forestilling som oppsummerer alt Markus liker ved å jobbe med lysdesign på Teater Innlandet.

-Det er flere ting som er fint med dette, og som gjør meg glad for å jobbe akkurat her. Teater Innlandets ønske om og vilje til å gå utenfor opptråkkede stier, er nytenkende og flott. Samarbeidet med the Krumple er et godt eksempel på dette. Det kreative scenespråket og samhandlingen de fem aktørene viser, er enestående, synes jeg. De har et fantastisk teaterspråk der de skaper bilder og historier til dels ved bruk av det gamle «manuelle» teater, der de flytter kulissene selv som en naturlig del av fortellingen. I tillegg tar de i bruk magi på en veldig spennende måte. Samtidig, siden mye blir til under prøvene, kan jeg komme med mine ideer underveis, og lysdesignet blir en ett hundre prosent integrert del av skapelsesprosessen. Det er utrolig morsomt å få være med på, og det kommer til å bli flott for publikum å se. Det er jeg helt sikker på!

Arrangørweb