Når humor blir blodig alvor.
På starten av forrige århundre var det tyske satiremagasinet «Simplicissimus» en rød klut for keiser, kirke og myndigheter. Magasinet samlet flere av Europas største forfattere og tegnere som harselerte med autoritetene. Flere av dem med bånd til Norge, som Thomas Theodor Heine og Olaf Gulbransson. Men da Hitler kom til makten, ble satire virkelig farlig, og kunstnerne måtte velge: vitsen eller livet?
Tormod Lindgren, Knut Nærum, POING, Maja S. K. Ratkje, figurteaterkompaniet Theater Corpus og Teater Innlandet går sammen om å lage en musikalsk og humoristisk historietime om satire som våpen.
Simplicissimus er en hyllest til den frie pressen og den politiske satiren som stadig er under press verden over. Møt satirikere, nazister, Josephine Baker, en isbjørn og dansende blyanter i en sterk blanding av skuespill, figurteater og nyskrevet musikk!
Av Knut Nærum og Tormod Lindgren
Konsept, regi, scenografi, figur- og kostymedesign: Tormod Lindgren | Komponist: Maja S. K. Ratkje og POING (Frode Haltli, Rolf-Erik Nystrøm, Håkon Thelin) | Lysdesign: Olav Nordhagen
Musikere: Maja S. K. Ratkje og POING
Figurmakere: Tormod Lindgren med Thale Kvam Olsen og Steinar Kaarstein
Dramaturger og oversettere: Christina Just og Thomas Raff
Produsenter Theater Corpus: Tormod Lindgren og Camilla Svingen/Syv mil
Produsent Teater Innlandet: Kari Dæhlin
Diktet «Kleinefrage» av Hans Natonek, som gjengis i forestillingen, ble publisert 17.februar 1930 i «Simplicissimus» magasinet. Alle rettigheter er ved Erica Wantoch, Vienna
Støttet av: Norsk Kulturråd Fond for lyd og bilde, Dramatikkens Hus, Dramatikerforbundet, Figurteatret i Nordland, Fritt Ord, Fond for utøvende kunstnere, Oslo kommune, Danse og teatersentrum, Stikk, Spenn og Tekstforfatterfondet
Terje Ranes er utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Han har jobbet ved en rekke teatre i Norge, blant annet Det Norske Teatret, Nationaltheatret, Rogaland Teater, Riksteatret og Hålogaland Teater. Han har gjort flere roller innen film og TV, blant annet i Fritt Vilt III, og NRK-seriene Atlantic Crossing og Mammon. Terje er også kunstnerisk leder for teaterkompaniet Blendwerk. For Teater Innlandet har han tidligere vært å se i forestillingene Fire forsøk på å gjøre en forskjell, Den enfoldige morderen og Simplicissimus.
Dominika Minkacz – Sira er utdannet innen skuespill og figurteater ved teaterhøyskolen AST i Wroclaw, Polen. Hun har etablert det internasjonale figurteaterkompaniet Open Window Theatre, hvor hun også virker som leder, skuespiller og figurfører. Teatergruppa har blant annet hatt stor suksess med forestillingen Snill, som har vært på turne både i inn og utland. Hun har også produsert og spilt i Den lille store reisen og Riverso, som var co-produksjoner mellom OWT og Den Nationale Scene. Hun har også samarbeidet med Det Vestnorske Teateret, Riksteateret, Ivar Tindberg og Petter Næss. Hun tar også oppdrag som konsulent ved planlegging og gjennomføring av forestillinger. Denne våren er hun aktuell for Teater Innlandet i forestillingen Simplicissimus.
Kristian Winther er utdannet fra Akademi for Scenekunst ved Høgskolen i Østfold. Han har arbeidet som skuespiller, musiker, regissør, dramatiker, scenekampinstruktør og komponist i tv-serier, filmer og teaterforestillinger. Som skuespiller og regissør har han vært tilknyttet blant annet Nationaltheatret, Riksteatret og Brageteatret. I 2014 sto han på scenen i forestillingene Doktor Proktors Prompepulver og Kong Lear, begge ved Nationaltheatret. For Nordland Teater har han virket som skuespiller, regissør og komponist ved flere forestillinger. Kristian var også skuespiller og figurfører under Frank Kjosås’ regi i Hand to God ved Oslo Nye Teater, og har spilt og virket i flere kortfilmer. I 2020 hadde han en rolle i Sara Johnsens NRK-serie 22. juli.
Ragni Halle er skuespiller utdannet ved Akademi for Scenekunst og Nordic Black Xpress, et toårig teaterutviklingsprogram ved Nordic Black Theatre. Hun har jobbet som figurfører og skuespiller i forestillinger som Rotswitha ved Kattas Figurteater Ensemble, Play with a guinea Fowl ved Teater Nova og Klara, Villsvinet og den lille musikkfabrikken, et samarbeid mellom Riksteatret, Wakka Wakka og Animando. I tillegg produserer hun egne forestillinger, senest redsoil/brownsoil, et samarbeid med det sør-afrikanske teaterkompaniet TheatreDuo. Hun har holdt kurs i figurteater for skuespillerstudenter, barn og amatører i inn- og utland. Denne våren er hun aktuell for Teater Innlandet i forestillingen Simplicissimus.
Thomas Hildebrand er skuespiller, figurfører, komponist, sanger, musiker, lyd– og videotekniker, scenograf og figurmaker. Han er autodidakt, og kom inn i scenekunsten via musikken og en brennende interesse for moderne scenekunst og figurteater. Han driver teaterkompaniet Hildebrand Produksjoner, i samarbeid med regissør Marius Kolbenstvedt. Han leder også rockebandet Hildebrand og plateselskapet ØRE Grammofon. Han er skuespilleren og figurføreren bak en karakter mange barn og voksne kjenner godt, nemlig Brillebjørn. Denne karakteren har han spilt i to sesonger på NRK Super, og også i to filmer, i perioden 2016-2019. Han er også figurfører bak Zook-karakteren i NRKs Kash & Zook. Thomas er tilknyttet frigrupper som Fabula Rasa, Bal Teatret og Grenland Friteater. Han har gjort lyd, musikk og videoarbeid for bl.a. Ossavy/Kolbenstvedt, De utvalgte, Anne Mali Sæther, Verk, Skuespillerkompaniet og Pia Maria Roll. I 2019 spilte han i Rikke Petrikke og ramperommet ved Akershus Teater/Oslo Nye Teater. Denne våren er han aktuell for Teater Innlandet som figurfører og skuespiller i Simplicissimus.
VARIGHET: Cirka 2 timer og 30 minutter inkl. pause
PASSER FOR: Ungdom og voksne
Satirens pris og trykkefrihetens fall
««Simplicissimus» forteller en spennende historie om satiren under den framvoksende nazismen i Tyskland på 1920- og 1930-tallet, samtidig som den stiller spørsmål som står igjen til ettertanke etter endt forestilling.»
«proppfull av gode momenter»
«…skuespillerne Ragni Halle, Thomas Hildebrand, Dominika Minkacz-Sira, Terje Ranes og Kristian Winther briljerer ikke bare i roller som de selv utfører med egen kropp, men også når de håndterer figurer og gir de liv.
Her må også lysdesigner Olav Nordhagen berømmes for riktig og stemningsfullt lys, som framhever det som skjer på scenen.
Det hele virker som et velsmurt maskineri som aldri hviler»
««Simplicissimus» forteller en sterk historie over to akter. »
Fortidens helter er blitt uhyggelig aktuelle
«Med de senere års politiske utvikling er figurteateret «Simplicissimus», om det tyske satirebladet med samme navn, aktuelt som en røykbombe.»
«…flere ganger oppstår det magiske situasjoner der figur og figurfører går opp i en høyere enhet. Det langvarige og imponerende arbeidet Lindgren har lagt ned som figurmaker, sammen med Thale Kvam Olsen og Steinar Kaarstein, er oppsetningens mest imponerende arbeid.
Figurene og de små kulissedekorasjonene gir slående bilder som gjør handlingen levende.»
«…forestillingen er både fascinerende, medrivende og opplysende. Særlig er det grunn til å trekke frem det musikalske følget, som i regi av komponist Maja S. K. Ratkje og ensemblet POING – Frode Haltli på trekkspill, Rolf-Erik Nystrøm på saksofon og klarinett, og Håkon Thelin på kontrabass – blir en likeverdig aktør som understreker, fremhever og kommenterer handlingen.»
Teater Innlandet advarer mot «klikkhysteri» og brune samfunnsstrømninger
«Det skjer mye i Teater Innlandets nye oppsetning. Så mye at det tidvis blir vanskelig å henge med i svingene for oss som regner oss som en vanlig publikummer … Først i andre akt går dramaet med stadige hint av en lett kaotisk kabaret over i et roligere leie og vi gripes stadig sterkere av Heine, hans ord og hans skjebne.»
«Ranes rolletolkning av Heine er den som griper oss mest underveis – samtidig som vi stadig lar oss imponere og av hvordan Dominika Natalia Minkacz Sira gestalter alle ulike roller.»
«Knut Nærum og Tormod Lindgrens grep med å la tegnernes figurer stige opp fra tegnebrettet og bli til dukker, er genialt. Både Hitler, Goebbels, Josefine Baker og andre blir gjort levende for oss. Det setter dialogene i kontekst.»
«Vi synes det er interessant å få møte den sanne historien om Simplicissimus-redaksjonen og dens skjebne. Den kaster også et slags lys over vår tids ytringsfrihetsrammer og kulturdebatt»
«Etter aktivitets-tørke under koronaen, kan en kveld med Teater Innlandets innlegg i vår tids kultur og samfunnsdebatt derfor anbefales.»
Knaker i sammenføyningene
«Simplicissimus» har mange gode enkeltelementer, men det lugger litt når de settes sammen.
«…Brechtske grep, som å gå inn og ut av roller, henvende seg direkte til publikum og annonsere sangnummer, passer både tematikken og formen, og skaper et særegent uttrykk.»
«Lindgrens figurer er herlige, og det er fascinerende i hvor stor grad dokkeføringen ligner på dans. De i utgangspunktet livløse figurene gis energi gjennom bevegelse og materialitet.»
«I tradisjonen fra Brecht og cabaretteateret er forestillingen episodisk lagt opp. Det er i utgangspunktet et godt valg, men det halter litt i flere av overgangene, og flere av sekvensene oppleves dessverre som transportetapper.»
«Musikken til Maja Ratkje og bandet Poing er referanserik og utfordrende på samme tid, og Knut Nærums dramatiske tekst utforsker tidsperioden og de politiske og faglige problemstillingene.»
««Simplicissimus» er en spennende forestilling full av vakre tablåer. Når den tør å dvele ved det visuelle, gir den også plass til følelser og ettertanke. Tormod Lindgren viser hvilken kraft som ligger i figurteatret…»
Strålende figurteater i tung kabaret
«Simplicissimus er mesterlig figurteater om et satiremagasin i Nazi-Tyskland.»
«Man får lyst til å gi stående applaus allerede før forestillingen begynner. «Simplicissimus» på Teater Innlandet er nemlig usedvanlig ambisiøst teater. Forestillingen har et stort ensemble av svært forseggjorte figurer.»
«Så ambisiøst at det er nødt til å gå litt på trynet. Men også så visuelt spennende, at du tilgir det meste.»
«På scenen er Heine både figur og menneske. Som figur er han en liten mann, som bærer på en litt for stor koffert. Det er som om hele figuren tynges av å være flyktning, og det er vakkert å se på. Han er også spilt med teknisk presisjon. Når dukken ser ned, uttrykker det mer sorg enn tusen replikker. Når han forsøker å gå, men snubler, er det et nydelig bilde på flukt.»
«Josephine Bakers jazzdans er verdt billetten i seg selv. Tormod Lindgren viser oss makten i skaperkraften. Det er det beste han kan gjøre for de døde tegnerne i Simplicissimus.»
Kaotisk cabaret
«Idéen er strålende, og timingen kunne dessverre ikke vært bedre: Historien om det tyske satiremagasinet Simplicissimus, som ble utsatt for kraftig press av Hitlers regime under andre verdenskrig, har en ubehagelig parallell til vår tid.»
«Ambisiøst og detaljrikt
Forestillingen er preget av et særegent kunstnerisk formspråk. Tormod Lindgren, som står bak både regi, scenografi og figur- og kostymedesign, har åpenbart nedlagt et betydelig antall arbeidstimer. Hans stilsikre signatur finnes i alle estetiske detaljer. Figurene er ikke bare imponerende detaljerte, sinnrikt utformet og fulle av tekniske finurligheter, men veldig mange i antall, og de fortsetter å dukke opp gjennom hele forestillingen.»
«Det er Simplicissimus-magasinets originalkarikaturer som for en stor del er omarbeidet til to-og tredimensjonale figurer som kan bevege seg. Dette er en spennende inngang, og det er lett å bli fascinert av det rikholdige universet Lindgren har bygget sammen med sitt kunstneriske team. Figurene er separate kunstverk hver for seg, og estetikken gjenspeiler 1920-tallet. Det butter allikevel i helheten.»
«For denne forestillingen er mye. Og mens overdådig maksimalisme kan være helt rett i mange tilfeller, synes jeg ikke det fungerer her. Det er for mange sterke elementer som konkurrerer om plass og oppmerksomhet slik at uttrykket dras i forskjellige retninger i stedet for å samles om hovedfortellingen.»
PERIODEN: 28. april-20. mai 2021
tirsdag
14. mai.
2024
lørdag
28. sep.
2024
ADRESSE: Skolelia 3, 2750 GRAN
TELEFON: 61 33 84 00
PARKERING: Parkering for gjester til Kultursalen ligger på Gran ungdomsskole og idrettspark.
SERVERINGSTILBUD: Det er ofte servering i forbindelse med arrangementer.
Besøk Hadeland kultursal sin nettsidesøndag
28. apr.
2024
fredag
20. sep.
2024
ADRESSE: Teatergata 2, 2225 KONGSVINGER
TELEFON: 62 87 40 00 (mandag - fredag kl. 08:00-15:30) | 62 87 40 69 (alle dager: 16:00-21:15, fredag kl. 17:30-22:30)
PARKERING: Mulighet for parkering mot betaling ved teatret.
Besøk Rådhus-Teatret, Kongsvinger sin nettsideonsdag
8. mai.
2024
onsdag
2. okt.
2024
ADRESSE: Elvegata 2, 2815 GJØVIK
TELEFON: 61 18 95 00
PARKERING: Huntonstranda : Gratis i helg og mellom 15.00 og 08.00 på hverdager. Parkgata parkeringshus Q-park: Døgnåpen med flere betalings alternativer.
Besøk Gjøvik Kino & Scene sin nettsidelørdag
4. mai.
2024
søndag
22. sep.
2024
torsdag
2. mai.
2024
torsdag
19. sep.
2024
ADRESSE: Storgata 18, 2418 ELVERUM
TELEFON: 62 43 33 33
PARKERING: Det er parkering i båkgården til rådhuset og ellers i sentrum. Elverum har mange gratis parkeringsplasser, men på dagtid på hverdager trengs parkeringsskive.
SERVERINGSTILBUD: Kulturhuset har en kiosk med et stort utvalg av varer som brus, popcorn og smågodt. I tillegg finnes det en kulturhuskafé hvor du kan sitte og slappe av mens du venter på innslipp til forestillingen. På enkelte forestillinger har de større utvalg i kafeen.
Besøk Elverum kulturhus sin nettsidetirsdag
7. mai.
2024
torsdag
3. okt.
2024
ADRESSE: Storgata 122, 2480 KOPPANG
TELEFON: 62 46 46 00
PARKERING: Muligheter for parkering utenfor bygget.
Besøk Storstua, Koppang sin nettsidefredag
10. mai.
2024
fredag
4. okt.
2024
ADRESSE: Maihaugvegen 1, 2609 LILLEHAMMER
TELEFON: 61 28 89 00
PARKERING: På Maihaugen har vi en stor parkeringsplass. Der er det tilrettelagt for at du kan parkere på anviste plasser som er skiltet med HC-parkering. Fra parkeringsplassen er det asfaltert vei uten trapper hele veien inn til hovedbygningen.
SERVERINGSTILBUD: Frich's Spiseri Maihaugen serverer et variert utvalg av drikkevarer og snacks i forbindelse med forestillinger. Du kan også kjøpe drikke og snacks og ta med inn i salen.
ANNEN INFORMASJON: Maihaugsalen er en av landets beste konsertsaler, og et godt valg for konserter, teaterforestillinger, stand-up show, festivaler og konferanser.
Besøk Maihaugsalen, Lillehammer sin nettsidesøndag
5. mai.
2024
torsdag
26. sep.
2024
ADRESSE: Torvgata 1, 2500 TYNSET
TELEFON: 62 48 52 02
PARKERING: Parkering i gate og andre parkering-tjenester
SERVERINGSTILBUD: Kulturkaféen er det sentrale møtepunktet i kulturhuset, og samtidig kantine for de ansatte i rådhuset og Tynset kommune. Den utgjør en del av Nystua.
ANNEN INFORMASJON: Tynset kulturhus er regionens kulturelle storstue! Det rommer et mangfold av kunst- og kulturaktiviteter, og er en viktig kulturell møteplass.
Besøk Tynset kulturhus sin nettsidelørdag
11. mai.
2024
lørdag
5. okt.
2024
ADRESSE: Torggata 100, 2317 HAMAR
TELEFON: 62 56 18 50
PARKERING: Hamar kulturhus har ikke egne parkeringsplasser, men det finnes plasser i nærheten. Parkeringshuset på Vestre Torg ligger nært opptil, og du kan også parkere ved Skibladnerbrygga eller på åttemetersplanet, retning Hamar stasjon. Parkering i Hamar er mot avgift. Se oppslag på den enkelte parkeringsplass for priser og betingelser.
SERVERINGSTILBUD: Restauranten Satelitten ligger i bygget, og har en stor meny. Det er også salg av kioskvarer på forestillingene.
ANNEN INFORMASJON: Hamar kulturhus ligger i Hamar sentrum ved Stortorget, ca 8 minutters gange fra Hamar jernbanestasjon og ca 10 minutters gange fra Hamar skysstasjon.
Besøk Hamar kulturhus sin nettsidetirsdag
23. apr.
2024
onsdag
24. apr.
2024
torsdag
5. sep.
2024
lørdag
7. sep.
2024
søndag
8. sep.
2024
torsdag
12. sep.
2024
fredag
13. sep.
2024
lørdag
14. sep.
2024
onsdag
16. okt.
2024
torsdag
17. okt.
2024
lørdag
19. okt.
2024
torsdag
31. okt.
2024
lørdag
2. nov.
2024
søndag
3. nov.
2024
onsdag
6. nov.
2024
torsdag
7. nov.
2024
lørdag
9. nov.
2024
onsdag
13. nov.
2024
torsdag
14. nov.
2024
lørdag
16. nov.
2024
Fra Simplicissimus Foto Erika Hebbert
Foto Erika Hebbert
Foto Erika Hebbert
Foto Erika Hebbert
Foto: Erika Hebbert
Foto Erika Hebbert
Foto Erika Hebbert
Foto Erika Hebbert
Foto Erika Hebbert
Foto: Erika Hebbert
Kronikk av Thorleif Linhave Bamle, teatersjef, Teater Innlandet
Kronikk av Jørgen Strickert, dramaturg ved Teater Innlandet og førtidspensjonert satiriker
Del med en venn