Til toppen

Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning


MED:

Esben Esther Pirelli Benestad
Lukk

Esben Esther Pirelli Benestad

Esben Esther Pirelli Benestad har medisinsk embetseksamen fra UiO i 1976, og har jobbet som allmennlege fra 1977. Esben Esther er utdannet familieterapeut IAP, spesialist i klinisk sexologi NACS og professor i sexologi ved Universitetet i Agder, og har vært kjent som transperson i Norge siden programmet «En anelse rødt» gjorde hen offentlig. Dette ble forsterket av sønnen Even Benestads film, «Alt om min far» fra 2002. Hen har vært forfatter eller medforfatter til en rekke bokkapitler om sexologi og ikke minst om kjønn både på engelsk og norsk, og har fått stor anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt. Blant annet har hen mottatt «The gold medal» fra World Assiciation for Sexual Health for «A lifelong contribution to sexual health».

Esben Esther ble tidlig engasjert i amatørteater, og har vært alt fra kulissemaker til tekstforfatter og skuespiller. I 1983 var hen hovedforfatter for Den sunne fornufts død og begravelse som turnerte fra Flekkefjord til Oslo. I 2010 framførte hen og hens kone professor Elsa Almås sin «performance lecture» Kjønnbegeistring, en såkalt «performance lecture», på lille scene på den National Scene i Bergen. Forestillingen ble spilt sju kvelder for fulle hus. Esben Esther og Elsa har bygget sitt eget teater i hagen – «Hageteateret 42», hvor det har vært oppføringer av blant annet Når ordene danser, med tekster av Esben Esther selv, tonesatt og framført av Rune Udal, og med Esben Esther og Solveig Oveland på tekst og vokal. En annen forestilling er Esben Esthers liv på 2×45 min.

Hen har også fått et renommé som poet både på norsk og engelsk, og i 2011 fikk hen tilbud om å lage sin egen TED-talk som ble framført i november 2021. Den er å finne på Youtube. Hen har også vært med i TV-programmet «Skal vi danse» (i 2007). Esben Esthers ideologi er: To assist people in seeing their inner beauty. Høsten 2022 er hen aktuell i forestillingen Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning. 

av Jo Clifford

De bibelske fortellingene er blant de eldste og sterkeste vi har. Men i dette evangeliet er Jesus trans. 

Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning er et revolusjonerende, skeivt ritual – en sterk, poetisk og tankevekkende teateropplevelse som utfordrer faste forestillinger om kjønn, identitet og tro. 

Teater Innlandet er stolt av å markere Skeivt kulturår 2022 med norgespremiere på denne banebrytende teaterprekenen med Norges egen transpionér Esben Esther Pirelli Benestad som Jesus, i Terje Strømdahls regi, med nykomponert musikk av Ingrid Frivold. 

Velkommen til en litt annerledes «gudstjeneste» som åpner det radikale, kristne kjærlighetsbudskapet til å gjelde alle som historisk har vært utestengt og ekskludert på grunnlag av kjønn, legning eller identitet, men også spør hvor åpne og inkluderende vi er som samfunn. 

Teaterforlag: Nordiska ApS – nordiska.dk

Foto: (c) Fin Serck-Hanssen/BONO 2022

Forestillingen er støttet av Fritt Ord og Skeivt kulturår (Kulturrådet).

Regissør: Terje Strømdahl
Lukk

Terje Strømdahl

Terje er utdannet ved Statens Teaterhøgskole og jobber som instruktør og pedagog ved samme skole. Han har vært ansatt ved en rekke teatre, blant annet Torshovteateret og Oslo Nye Teater og han er skuespiller ved Nationaltheatret. Opp igjennom årene har Terje mottatt flere priser, blant annet Kritikerprisen for sin rolle i Den 25. timen. Han fikk også Heddaprisen for rollen i Amadeus og Hedda-nominasjon for sin regi på De Foreldreløse. I 2011 sto han på scenen for Teater Innlandet i forestillingen Pingviner i Sahara. Han har også vært regissør for forestillingene Utlendingen og Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning, som innleser av fortellingen Beretninger fra unge Herr Fallers liv og levnet, og som skuespiller i forestillingen Mistero Buffo. Vinteren 2023 er han aktuell som regissør av forestillingen Møt meg ved morgengry.

Komponist/musiker: Ingrid Frivold
Lukk

Ingrid Frivold

Ingrid Frivold er musiker og komponist, med utdannelse fra Trinity College of Music London med fordypning i waldhorn. Etter hvert fikk hun en stigende interesse for improvisasjon, og var siden vernepliktig hornist ved Luftforsvarets Musikkorps.
Ingrid har de siste årene hatt hovedfokus på improvisasjon og bruk av elektronisk prosessering i musikk, men har også lang fartstid i Oslos musikkmiljøer. Hun har spilt med «Kongsvinger»-bandet Beglomeg siden 2011, som blant annet vant Spellemannsprisen i 2015 i klassen Rock for debutalbumet «Eurorkjem». Bandet ble nominert for Natt&Dags «Årets live» flere ganger før det vant denne prisen i 2019.

Ingrid spilte 15 år i Frank Znort Quartet og har gjestespilt med en lang rekke band og artister, blant andre Okay Kaya, Sysselmann, Elivra Nikolaisen, Kristine Hovda, Norsk Råkk, MT Hammed, BeachHeads, Sysselmann, Deathcrush, Synne Sanden og Cagri Erdem.
I 2021 ga hun ut sitt første soloalbum: «Blitz191119», under navnet Frvldz, og har vært å høre på samleutgivelse av Hærverk Records og Olivias Rekorder, samt ved samarbeid med Snorre Magnar Solberg, for plate og komposisjon.
I 2022 ble også platen «All the way from Kathmandu» av LvbCats gitt ut. Hun komponerte musikk for stykket «Ukjent Forrykt» av Erik Borchsenius, satt opp av Akershus Teaterverksted i 2000 og var i perioden 2001-2004 husmusiker/komponist ved Oslo Teaterskole.

Ingrid har også holdt workshops i scenefremtreden for UKM, sittet i juryer for musikkbedømming, innvalgt som meddommer ved Borgarting Lagmannsrett, vara til landsstyret i Samefolkets Parti og har vært en stemme i den offentlige debatten gjennom flere år blant dem som moderator i diskusjonsgruppa «Den Selskapelige». På Teater Innlandet er Ingrid Frivold aktuell som musiker og komponist i forestillingen Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning. 

 

Oversetter: Elisabeth Thorsen
Lukk

Elisabeth Thorsen

Elisabeth Thorsen er prest og forfatter og arbeider som Bymisjonsprest i Tøyenkirken i Oslo. Hun er utdannet Cand. theol. fra Universitetet i Oslo, høsten 1991, Ped. sem. fra Universitetet i Oslo våren 1992 og ved praktisk teologisk seminar, høsten 1992. Elisabeth skriver sakprosa for Gyldendal og Universitetsforlaget, og skjønnlitteratur for Vigmostad og Bjørke, hvor hun også er forlagsredaktør.
Elisabeth har 30 års erfaring som prest, og de siste 20 årene har hun hatt sitt daglige virke ved Oslo domkirke. Som ledende domkirkeprest har hun arbeidet for at byens hovedkirke skal være åpen og tilgjengelig for alle som søker den. Hun har hatt ansvar for store prosjekter knyttet til kunst, kultur, debatt og samfunnsliv, og har ledet domkirkens visjons- og kommunikasjonsarbeid. Før Elisabeth kom til domkirken, var hun vikarprest på Hamarøy og Finnskogen, gateprest i København, sykehjemsprest på Romsås, døveprest for Østlandet, og timelærer ved Det teologiske Fakultet og Menighetsfakultetet. I 2021 ga hun ut romanen «Komposisjoner av lys». 

Tre felt har fulgt Elisabeth gjennom hennes arbeid med teologi og forkynnelse. Disse tre områdene meislet hun ut allerede under studietiden, og gjenspeiles i hennes valg av fordypningsområder den gang: I sin hovedoppgave i Det nye testamente (1989), skrev hun om forståelsen av «helvete» i Matteusevangeliet. I hovedoppgaven i Systematisk teologi (1991), skrev hun om hvordan en teologisk etikk kan møte utfordringene fra homofile og lesbiske. I sidefagsoppgaven i Det gamle testamente (1992), skrev hun om visdommen i Jobs bok. Motivasjonen for å gå inn i disse fagfeltene lå i at det syntes umulig å snakke med andre om tro om hun ikke også kunne gå inn og diskutere det eksistensielle rundt døden og etterlivet, modernitetens utfordringer når det gjelder synet på seksualitet, og hva slags visdom Jobs bok kan representere i møte med livet, det tragiske og lidelsen.  

Publikasjoner i utvalg: 

2021 «Den gamle mannen og håpet», Litterært essay i Vendepunkter Kalliope forlag, redaktør Siri Meyer.  

2021: «Komposisjoner av lys» roman utgitt på Vigmostad og Bjørke. 

2019 «HAROLD BLOOM, Mellom destruktiv representasjon og pågående skaperkraft», Litterært essay i AGORA, redaktør Kaja Schjerven Mollerin. 

2010 Litterært essay i BØYGEN 01/10: «Å lese kristendom som et rhitzom. Eller: Å gjøre teologi med Julia Kristeva.»  

2010 Litterært essay i RETTFERDIGHET (antologi, Utgiver: Universitetsforlaget): «Salige er de fattige. Himmelriket er deres». 

Prosjekter i utvalg: 

2021 – «Pust meg fram». Tverrfaglige kunstprosjekt, i samarbeid m Lise Bjørne Linnert, Øyvind Jørgensen, Hege Gabrielsen, Biniam Gezai og innsatte Ullersmo fengsel 

2021 Diverse bokbad knyttet til min roman «Komposisjoner av lys», Oslo, Bergen, Stavanger, Sandnes, Larvik, Rena, Lom, Åsgårdstrand 

2021 – 2014 Arrangør av egenutviklet skriveverksted: I løpet av perioden holdt hun til sammen elleve skrivekurs på Ullersmo landsfengsel, Ila sikringsanstalt og Støttesenter mot incest. 

2019 Dialogbasert foredrag om Bergmann og tro, sammen med Tonya Madsen, Film og psykoanalyse, Cinemateket, Oslo, 2019  

2018 Dialogprosjekt med Julia Kristeva i regi av «Cultural Crossings of Care», UiO. 

2018 Dialogbasert foredrag om død og sykdom, sammen med Margreth Olin, Norsk psykoanalytikerforening, Litteraturhuset 

2017 Dialogbasert foredrag om sorg, sammen med Marit Kamøy, åpent seminar, Litteraturhuset  

2015 Dybdeintervju i boka «Meningen med livet» av Alf van der Hagen. 

2015 – 2008 Prosjektleder for samarbeidsprosjekt med Jon Fosse, Hans Mathiesen og Magne Draagen: Om melankoli og tro, og behovet for personlige, fysiske uttrykk. Samarbeidet resulterte i sangsyklusen «Lysande mørker», fremført ved gjenåpningen av Oslo domkirke i 2010, samt boken «Lysande mørker» der Fosses dikt inngår sammen med et essay og et forord av meg. Utgiver: Oslo domkirke, 2015.  

2014 Foredrag om Freud og teologien, Norsk psykoanalytikerforening, Litteraturhuset 

Foredrag om offer i psykologien, litteraturen og bibelen, Oslo internasjonale kirkemusikkfestival 

Pågående prosjekter: 

De siste to årene har Elisabeth hatt permisjon fra domkirken, og arbeidet med følgende prosjekter: «Pust meg fram!», performance, utstilling og skriveverksteder i samarbeid med innsatte ved Trondheim og Ullersmo fengsler, oversettelse og innstudering av Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning for Teater Innlandet, redaktør for kunstmagasinet «Julenatt» (for Vigmostad og Bjørke), en bok om døden (for forlaget Gyldendal).  

Høsten 2022 kommer hun ut med to bøker: «Presten, psykologen og gærningen. Samtaler gjennom år» (for Universitetsforlaget), og «Vær hilset, Maria! Samtaler med biskop Solveig Fiske om livet, troen og kunsten» (for Hamar bispedømme). 

Scenografi/kostymedesign: Kristin Bengtson
Lukk

Kristin Bengtson

Kristin er scenograf ved Teater Innlandet. Hun var ansatt ved Hedmark Teater fra 1991 til 2010. For Teater Innlandet har Kristin vært scenograf og kostymedesigner på blant annet The 39 StepsWillie Nelson kjente mor miInntrengerneDet året det var så brattDrømmecontainer’nPippi LangstrømpeSkaff meg en synderJeppe på Bjerget og Pingviner i Sahara. Høsten 2017 var Kristin visuell dramaturg og foto- og videograf på Solveigs 2. sang, en teaterinstallasjon som fortsatt vises. Hun er del av det kunstneriske teamet som har hatt og idé og manus til barneforestillingen Se! Jeg fant!, en forestilling Kristin også hadde scenografien på. Vinteren 2019 hadde hun scenografi, video- og fotodesign og kostymedesign på Kim F, en co-produksjon med Den Nationale Scene, og scenografien til Jungelboken som Teater Innlandet produserte i samarbeid med Riksteatret. Høsten 2019 var hun aktuell med En…som som er en co-produksjon med Panta Rei Danseteater. I 2020 var hun en del av det kunstneriske teamet som hadde konsept/manus/regi/scenografi på teatrets aller første TI Lab produksjon Skjæra tå seg hue, og som scenograf for dobbeltforestillingen Bjørnejegerskens bekjennelser og Mistero Buffo. Våren 2021 var hun scenograf på familieforestillingen Fuglefesten, og vinteren 2021/22 med TI UNG-produksjonen Kjøkkenheisen. Vinteren og våren 2022 er hun aktuell med familieforestillingen Karons sandkasse.
Portrettfoto kvinne
Dramaturg: Jørgen Strickert
Lukk

Jørgen Strickert

Jørgen Strickert er dramaturg, journalist og radiomaker. Han har arbeidet med radioprogrammer som Salongen, Christine Lavransdatter, Familien Karamasov, Dagens avis, Hallo i uken og P3morgen i NRK. Han har tidligere vært journalist i blant annet Klassekampen, Vårt Land, Arbeidets Rett og Fjell-Ljom, redaktør i Rebell og militærnektermagasinet Balder, samt tøysekopp og forfatter i friteatergruppa Opplysningskontoret.

Portrettfoto mann
Produsent: Ida Marie Vik

VARIGHET: Ca. 60 minutter

Quote ikoner

Anmeldelser fra 2022

Fylt av godhet

«Jesus, nå som 73 år gammel hen, rolig, med trygg stemme, med de snilleste lokker, den flotteste kjole, og fortsatt med budskapet vi alle kjenner: nestekjærlighet, mangfold, aksept og respekt for oss alle, og spesielt de svake og utsatte.»

«Nå, i 2022, besøk av Jesus som trans. Tenk om det var slik det var? Kan det hende vi hadde oppført oss bedre alle sammen?»

«Aldri har vi gått stillere fra kirka.»

Terningkast 5 Remi Laakso, Hamar Arbeiderblad

Ærbødighet

«Stykket er en lovprisning av kroppen slik den er skapt.»

«Benestad går kontrollert, sakte, med ærbødighet. Hen er rampete i kjeften, men saktmodig verdig i det fysiske spillet.»

«Dette er ikke et stykke som gir seg ut for å være fiendtlig innstilt til kristendommen. Snarere tvert imot.»

«Det grunnleggende budskapet er det samme som de fleste kristne trolig enes om: Størst av alt er kjærligheten.»

Karen Frøsland Nystøyl, Vårt Land

Mer enn teater

«For Esben Esther Pirelli Benestads Jesus er kjærligheten størst av alt.»

«Bruken av intertekstualitet til å kommentere de bibelske fortellingene er dyptloddende, både poetisk og politisk.»

«Denne forestillingen er mer enn teater for mange. Etter en sommer der det for mange er blitt vanskeligere å være skeiv og mange transpersoner utsettes for hets, er kjærlighetsbudskapet viktigere enn på lenge.»

Julie Rongved Amundsen, Klassekampen

Kunst av aller ypperste klasse

«For dette er kunst. Faktisk kunst av aller ypperste klasse. Som utfordrer både tanken og fastlåste ideer.»

«Ingrid Frivold, komponist og musiker, fikk søndag kveld formelig glasstaket til å løfte seg over de gamle domkirkeruinene på Hamar.»

«Hvis kunsten fortsatt skal ha en funksjon, annet enn å underholde, må den sprenge grenser. Teaterstykket Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning, tilhører i høyeste grad den siste kategorien.»

Terningkast 5 Arne Ingmar Eggen, Agderposten

Forestillingen ble spilt i 2022

sted STEDER:
Sand kirke Elverum kirke Paulus kirke Moss kirke

Kalender PERIODEN:  19. november-20. november 2022

Lukk

Paulus kirke

ADRESSE: Thorvald Meyers gate 31, 0555 Oslo

Besøk Paulus kirke sin nettside

Kommende forestillinger

Siste forestillinger

Lukk

Moss kirke

ADRESSE: Rådhusgata 4, 1531 Moss

Besøk Moss kirke sin nettside

Kommende forestillinger

Siste forestillinger

Lukk

Elverum kirke

ADRESSE: Storgata 34, 2406 Elverum

Kommende forestillinger

Siste forestillinger

Lukk

Sand kirke

Kommende forestillinger

Siste forestillinger

Bilde ikoner

Bildegalleri

Bilde ikoner

Filmer

Arrangørweb