Rekyl

Jagerpilot. Gravid.
Boom.

Satt på bakken. Tildelt en jævla drone.
Bakketjeneste med pilotdrakta på.

Reiser i krigen hver morgen.
Zoomer inn militære mål på andre sida av jorda.
Boom.
Men kommer hjem til middag.
Stopper aldri lander aldri.

Rekyl er et dagsaktuelt stykke om de menneskelige og moralske kostnadene ved dronekrigføring. Hva gjør det med et menneske å jobbe 12-timers skift i en bunker i ørkenen i Nevada for å jakte på mennesker på den andre siden av jorda, for så å dra hjem til mann og barn?

George Brants prisbelønte stykke, med originaltittel Grounded, har blitt spilt mer enn 60 steder verden over siden urpremieren i 2013. I New York har stykket vært satt opp på The Public Theatre med Anne Hathaway i hovedrollen.

Torsdag 12. oktober er det debatt i forkant av forestillingen på Riksteatret, les mer her

Rekyl vant Heddaprisen i 2017 for "Beste audiovisuell design" Rekyl var også nominert til beste forestilling, og Line Heie Hallem var nominert til beste skuespiller. Line Heie Hallem ble også nominert til Teaterkritikerprisen 2017.

Rekyl er en co-produksjon med Nordland Teater og Franzisca Aarflot Produksjoner

Ca. 80 minutter
Ingen forestillinger satt opp
Premiere 8.september 2016
MED: Line Heie Hallem
AV: av George Brant Regi: Franzisca Aarflot Scenografi: Christine Lohre Videodesign: Ove Alexander Jamt Dahl Kostymedesign: Lise Søraune Lyddesign: Morten Halle Lysdesign: Olav Nordhagen
BILLETTER: Kr. 250,- eks. avg.
ANMELDELSER: Rana Blad - Kristian Rødvand: Nervegripende og intenst teater - Terningkast fem
"Det er både absurd og skremmende at man i dag kan sitte i en skinnstol og avlive folk på den andre siden av jorden"
"«Rekyl» belyser de moralske konfliktene og menneskelige prøvelsene en slik jobb kan føre med seg på en sterk og tankevekkende måte, mye takket være en kraftprestasjon av Line Heie Hallem"

"Med mektig tilstedeværelse, stor presisjon og uovertruffen teksttydelighet levendegjør hun den stadig mer plagede dronepiloten og hennes moralske kamp. Hun griper tak i oss med en klo av nerve og intensitet som bare klemmer hardere og hardere etter hvert som piloten begynner å miste grepet og de indre konfliktene tar overhånd. Det er skuespillerkunst i verdensklasse.

Den særdeles forseggjorte og stilfulle scenografien må også nevnes. Scenen er en svær, hvit parabolantenne som publikum sitter i en halvmåne rundt. Effektive videobilder projekteres på den underveis: det menneskelige øyet, ultralydbilder, overvåkningsbilder. Bilder som underbygger og forsterker de tekstlige bildene."

Hamar Arbeiderblad - Kristian Einang: Fra blå himmel til elendighet i gråtoner
"Teater Innlandets «Rekyl» tar publikum med på en vakker og krevende flytur".

"..regissør Aarflot har gjort flere effektive grep med det dagsaktuelle stykket".

"Det enkle, men allikevel effektive rammeverket legger til rette for at publikum virkelig blir fanget av historien, og etter torsdagens premiere er det mye som tyder på at grepene fungerer."

"Det er allikevel skuespiller Line Heie Hallem som gjør grovarbeidet, og som oppsetningens eneste skuespiller er hun nødt til å dra lasset alene. Det er en ekstremt utfordrende oppgave som Heie Hallem løser på en meget overbevisende måte"

"Historiens heltinne går igjennom en rimelig brutal karakterutvikling, og Heie Hallem forteller den følelsesrike historien på en glimrende måte gjennom samtlige faser".

Oppland Arbeiderblad - Frode Hermanrud: Blinkskudd i blåbalja
"En dedikert jagerpilot som blir satt til å styre et liksomfly fra en container i ørkenen, danner opptaket til Rekyl som mildt sagt er en kruttsterk teateropplevelse."

"Line Heie Hallem er drivende god som piloten og har full kontroll på monologen forestillingen gjennom. Hun er rå, kald, følelsesløs, men samtidig kjærlig og et menneske av kjøtt og blod."

"Teater Innlandet gir publikum en skremmende god teatergodbit å sette tennene i med Rekyl."

Dagbladet - Lillian Bikset: Fysisk følbart eksplosivt
"Piloten, uten navn, spilles av Line Heie Hallem. Presist styrer hun henne gjennom hennes voksende indre konflikter"

"Brant er sine bilder bevisst, han understreker dem i form av gjentagelser, og Ove Alexander Jamt Dahls videodesign konkretiserer dem".

"Regissør Franzisca Aarflot har også oversatt stykket. Hun har beholdt amerikansk militærsjargong, militærforhold og geografi. Det er naturlig: Norge leverer teknologi og overvåkningsdata til dronekrigføring, men det er vår allierte USA som fører krigen".

Avisa Valdres - Kåre Strandet: Line Heie Hallem som jagerpilot og småbarnsmor i psykisk monologthriller fra USA
".. skuespiller prestasjonene til trønderjenta Line Heie Hallem var helt i toppsjiktet, og manus satt som blinkskudd fra dronene til det amerikanske flyvåpenet."

Gudbrandsdølen Dagningen - Per Ivar Henriksbø: Dronekrig på nært hold
"Publikum dras tettere og tettere inn i handlingen. Teater Innlandet lar oss ikke forlate salen uberørt. Skuespiller, regissør og de ansvarlige for videoeffekter, lys og lyd sørger for det".

"Dronepiloten blir øyet som ser alt. Etter hvert kommer marerittene."

"Tekst-språket ligner et langt dikt. Nærmest poetisk"

BILDER / FILM:
KOMMENTARER:
Tittel
Innhold