GESTR

I GESTR møter du to av landets fremste dansere, Hallgrim Hansegård og Sudesh Adhana. Sammen med musiker Amina Sewali lager de en tøff og helt annerledes forestilling om gjestfrihet.

Du kommer tett på aktørene, og dine valg påvirker forestillingen!


"GESTR" var på turné i Innlandet våren 2019

__________________________________

Kjære alle i Innlandet,

velkommen på besøk
- du har neppe opplevd maken!

Da vi var små satte vi nøkkelen i døra når vi var borte.
Vi var aldri redd for å trenge oss på hvis vi plutselig fikk lyst til å dra innom noen.
Var vi den siste generasjonen som fikk oppleve gjestfrihet, åpne hus eller at det banket på døra?

Kom inn til oss og føl deg som hjemme!

Beste hilsen Amina, Sudesh og Hallgrim.


____________________________________

OBS! Det er hovedsakelig ståplasser.
Personer som har behov for sitteplass, får det.
Alle generasjoner er velkomne. Barn må være i følge med en voksen.

Co-produksjon mellom FRIKAR og Teater Innlandet
Støttet av: Norsk Kulturråd, Stiftelsen Fritt Ord og Fjelldansen

Cirka 1 time
Ingen forestillinger satt opp
Premiere 27.april 2019
MED: Hallgrim Hansegård, Sudesh Adhana og Amina Sewali
AV: Koreografer: Hallgrim Hansegård og Sudesh Adhana | Komponist og musiker: Amina Sewali | Scenografi: Corentin JPM Leven | Lysdesign: Olav Nordhagen
BILLETTER: 240,- (eks. avg.)
ANMELDELSER: Oppland Arbeiderblad - Hans Olav Granheim: Lekende ut av komfortsonen
"Forestillingen Gestr har ingen kronologisk handling, men publikum fant mye å glede seg over, og kanskje var det noen som også fikk en lett dytt ut av egen komfortsone."
"Ved siden av å by publikum opp til lett medvirkning i handlingen, demonstrerte de også spenst og smidighet som neppe bør forsøkes kopiert rundt i de tusen hjem. Det skal i hvert fall mye trening til før man skal klare å rulle sammen et langt tau med hodet - mens man bokstavelig talt står på hodet."
"Sammen med komponist og musiker Amina Sewali tok danserne først et tilbakeblikk til blant annet Håvamål for å sette standarden for hva som var forventet av både vert og gjest.
Etter en sekvens med koregrafi av det slaget man gjerne forbinder med Frikar, var det publikums tur til å bli med, der danserne iherdig oppfordret til å forlate sitteplassen eller ståplassen rundt scena og bli med ut på golvet, eller om man vil, krype ut av egen konfortsone og bli en nær del av fellesskapet.
Men mest liv ble det likevel da «hundene» overtok scena. Kanskje ikke helt typen som sitter på kommando, men i alle fall en som trygt kan være med og ta imot gjester."

Avisa Valdres - Morten Stensby: Fengslande og frigjerande om gjestfridom
"Folk lot seg fascinere av stemninga og omgjevnadene, det var vanskeleg å la vera."
"Ved bruk av tauverk i ulike former og fasongar kjempa Hallgrim og Sudesh ein slags kamp mellom lys og mørke, mellom tilgjengelegheit og avvising. Dei var i byrjinga nokså usikre på kvarandre, men nærma seg meir og meir. Det gjekk frå floke til frigjering, frå avstand til nærleik og til slutt god samdans og harmoni. Bruken av tau kunne symbolisere kor utfordrande det er å knyte seg saman, men samstundes at det kan vera vanskeleg å frigjera seg. Er begge delane eigentleg enkelt – eller kanskje det også er utfordrande? Du må rett og slett oppleva stykket for å gjera deg opp di eiga meining."
"I alle høve fekk publikum oppleva full harmoni mot slutten, då dei vart inviterte inn under ein ring av tauverk. Langvarig latter og god stemning gjorde nok at folk følte seg tettare knytte saman. Og stemninga løfta seg ytterlegare då to hundeliknande skapningar gjorde sitt inntog."
"Viss eit av måla var å få folk til å undre seg, å reflektere over denne ganske så aktuelle problemstillinga for vår tid, var framsyninga særs vellykka. For med bruk av eksperimentell og moderne dans, særeigen musikk og andre spesielle verkemiddel, vart dette ei oppleving til ettertanke på mange vis."
BILDER / FILM:
KOMMENTARER:
Tittel
Innhold