Solveigs 2. sang

Teater Innlandet og NRK Radioteatret markerer Peer Gynts 150 års jubileum med teaterinstallasjonen Solveigs 2. sang. Gjennom lyd, musikk, film og bilder blir vi med på Solveigs reise for å kvitte seg med minnet om Han som en gang gikk og ba henne vente.
I et rom omringet av tre store skjermer får du oppleve teater på en helt ny måte, fortalt gjennom fotokunst og NRK Radioteatrets hørespill. Dette er en intens, gripende og mørk historie om den store kjærligheten.

Han fortsetter å jabbe om det samme
Igjen og igjen
det samme

om at det for alltid vil være oss to
oss
og ingen andre


Solveigs 2. sang er et stormfullt epos om svik og hat, om minner og det å gi slipp.

Len deg tilbake, lytt, se og opplev.
Her kan du se en smakebit fra Solveigs 2. sang
Les mer her

Premieren var på Oslo Nye, Centralteatret under Heddadagene 2017

Vi gratulerer M. H. Hallum og NRK Radioteatret som er nominert til Prix Europa for beste radiofiksjon for Solveigs 2.sang! Her kan du lese mer om nominasjonen

55 minutter
Ingen forestillinger satt opp
Premiere 16.juni 2017
MED: NRK Radioteatret: Charlotte Frogner, Eli Anne Linnestad, Dennis Storhøi, Gisken Armand, Janne Heltberg, Kjersti Fjeldstad og Espen Beranek Holm | Aktører foto: Anne Grinden, Nora Theodora Grinden og Darryl Walters
AV: M. H. Hallum | Foto, film og visuell dramaturgi: Kristin Bengtson | Video/grafisk produsent: Bjørn Thomassen | Lysdesign: Olav Nordhagen | Kunstnerisk konsulent: Janne Langaas | Dramaturgi: Gunhild Nymoen | Musikk: Jane Kelly og Sindre Hotvedt | Lyddesign: Nils Jakob Langvik, Geoff Miles og Erki Halvorsen | Produsent: Øystein Kjennerud | Regi: Mathias Calmeyer
PASSER FOR: Anbefalt fra 15 år
BILLETTER: Ordinær pris kr. 260,- (eks. avg.) Gruppepris for fem eller flere. For flere billettkategorier, klikk på ditt spillested.
ANMELDELSER: Dagbladet - Lillian Bikset: "Biperson er blitt hovedperson, og sangen synges fra et annet ståsted" - Terningkast fem
"Hvordan ser Solveig dramaet om Solveig og Peer Gynt?
Malmfrid Hovsveen Hallum har sett for seg en moderne kvinne i et moderne samfunn, der Peer - om Peer i det hele tatt finnes - er en biperson, og der Solveig selv tar Solveigs valg."
"«Å se for seg» er ...et godt begrep å bruke for den som skal beskrive «Solveigs 2. sang». I NRK Radioteatret sendes den som tradisjonelt radioteater, og lytteren skaper sine egne bilder. På Centralteatret, og på turné i Innlandet-fylkene, avspilles radioteateropptaket i samspill med bilder som allerede er skapt. Publikum hører skuespillernes stemmer, men uten skuespillere i rommet. Regissør Mathias Calmeyer og scenograf-fotograf Kristin Bengtson har satt sammen radioopptaket med fotografier, film og lyseffekter til en kunstopplevelse som befinner seg et sted mellom rominstallasjon, teater og litteratur. Vi kan kalle det «multimedialt radioteater». Formen er både konsentrasjonskrevende og dvelende. Teaterteksten er rik på bilder, men de bilder den skaper, stemmer ikke overens med de bilder øyet blir vist. Med det avsløres Solveig - lydens, bildets, eller begge delers - som minst like mye av en løgner som Peer er.
Stemmene vi hører tilhører kjente skuespillere, godt matchet og med tradisjonelt tydelig Radioteatret-diksjon og poengtering."
"Ibsen-sitatene er sjelden ordrette, og når de er det, er de gjengitt i korthet. Samtidig har svært mange av Hallum-replikkene paralleller hos Ibsen. Den som ikke bryr seg om tekstmøter av denne typen, vil uansett kunne ha utbytte av historien i seg selv. «Solveigs 2. sang» er en saga om tapte muligheter, om valg som ikke kan velges om, og om fantasiliv som foretrekkes fremfor levd liv. Hvis dette minner deg om et visst Ibsen-drama, har du tatt poenget."

Oppland Arbeiderblad - Tanja Elisabeth Caldecourt: Når Solveig bare vil sove
"I en oppsetning uten skuespillere på scenen, har Solveig blitt en kvinne av kjøtt og blod."
"Teater Innlandet lot seg inspirere av Peer Gynts 150-års jubileum. De tenkte nytt, og fikk med seg NRK Radioteatret på planen, i tillegg til manusforfatter M.H. Hallum og visuell dramaturg Kristin Bengtson. Resultatet er en skildring av en livslang men intens løsrivelsesprosess"
"Teater Innlandet bruker sitt mandat til å utfordre oss, og det er bra, vi blir fattigere uten utfordringer."
"Solveig dras mot sin egen metamorfose. Hun fornemmer lyset, men veien er kronglete, og hva er egentlig målet? Er det døden? Kanskje er det vi som ser på, som må bære håpet i stykket. For når hun så brenner alt hun ikke lenger trenger, hvem er hun da? Er hun villig til å vente på seg selv?"

Avisa Hadeland - Jan Reidem: Unikt teatersamarbeid i Henrik Ibsens fotspor
"Samarbeidsprosjektet mellom Teater Innlandet og NRK Radioteateret, Solveigs 2. sang, er en annerledes og fantasisterk nåtidsreise i 150 år gamle Ibsen-spor"
"...det er definitivt ikke en teateropplevelse som påkaller floskler og klisjeer, eller forsøk på intellektuelle tolkninger som snarere vil drepe den subjektive, abstrakte opplevelsen av et stykke publikum er invitert til å lage sine egne tolkninger av."
"Solveigs 2. sang er en radioteaterfortelling formidlet med bilder og film, «multimedialt radioteater» som det også er kalt, gjennomarbeidet ned i minste detalj. Lys og lyd smelter sammen med bildebruken og et elegant tonefølge ispedd toner fra Griegs Solveigs sang og Åses død. Liksom enkelte, små verbale brokker fra Peer Gynt påminner om opphavet.
Og ikke minst: i tider der dialektbruk og dårlig diksjon gjør norske serieproduksjoner nærmest utilgjengelige uten teksting, er det befriende å oppleve et skuespillerteam som sørger for at hver minste konsonant når klokkereint fram til lytterøret. Charlotte Frogner, Anne Linnestad, Dennis Storhøi, Gisken Armand, Janne Heltberg, Kjersti Fjeldstad og Espen Beranek Holm fortjener alle å nevnes for en forbilledlig, krystallklar verbal formidling i Mathias Calmeyers stramme regi."


Hamar Arbeiderblad - Kjersti Gullvåg: "Utfordrende øvelse" Terningkast fire
"Teksten treffer absolutt noe, om dette med å være kvinne, oppdratt til omsorg og oppofrelse."
"Tidvis hjelper bilder, lydproduksjon og skuespillere hverandre med å åpne opp denne ganske krevende teksten som er mer poesi enn dramatikk."
"Teater Innlandet skal ha ros for å prøve noe nytt, og til de som er nysgjerrig på stykket – gå for all del og opplev dette selv. Om enn bare for en annerledes teateropplevelse."
BILDER / FILM:
KOMMENTARER:
Tittel
Innhold