Til toppen
Petter Næss

Menneskers kamp om verdighet

Da Petter Næss sammen med teatersjef Janne Langaas skulle velge hvilket stykke han skulle regissere for Teater Innlandet, sto mange av de kjente, store og klassiske stykkene på blokka. Likevel landet han på en mindre kjent historie fra nabolandet.
bilde bilde

Del med en venn

– Denne fortellingen pekte seg ut for meg i bunken av alle de store stykkene. Jeg tror hovedårsaken var at jeg som regissør liker å løfte frem de som blir skjøvet på utsiden, fremfor å gjøre de som allerede er store enda større.

Petter Næss er regissøren bak høstens storsatsning Den enfoldige morderen. Han forteller at selv om handlingen er satt til 30- 40-tallet har den likevel mange paralleller til dagens samfunn.

– Vi ser også i dag stadig eksempler på forskjellsbehandling basert på opphav og hvilke kort man sitter med på hånda. Urett blir begått mot personer som ikke har mulighet til å ta igjen, noe som også er bakteppet for nettopp denne historien.

Fortellerteater
Petter Næss forteller at de ti skuespillerne på scenen gjør mer enn å bare spille karakterer. De fungerer også som lydeffekter og rekvisitter gjennom hele stykket.

– De lager lyder av egen maskin, som for eksempel regndrypp, vind og fuglekvitter. De bruker også andre elementer til å lage lydeffekter, og er aktive selv da de står uten replikker.

Han forteller videre at dette er et fortellerteater. Skuespillerne fungerer som et talekor som tar publikum med gjennom hele fortellingen, noe regissøren tror publikum vil få stor nytte av.

«De guides gjennom historien på en måte som jeg tror vil føles inkluderende for publikum»

De fleste skuespillerne har fler enn én rolle, og for å unngå for mange tidkrevende klesskift har kostymedesigner Dagny Drage Kleiva tatt andre grep for å skille på de ulike rollene.

– Det er mange jakkeskift og lignende som gjør det tydelig for publikum når rollene skiftes, sier Næss.

Innlandslandskap og stemningsfull musikk
Det er også Drage Kleiva som står bak scenografien. Hun har hentet inspirasjon fra landsbygda rundt Skåne i Sverige, hvor handlingen er lagt til, men den kan også minne om de mange jordbruksområdene rundt Mjøsa.

– Det er en vakker og levende scenografi. Vi ønsket å få det til å se ut som rullende åser, lignende de mange vakre områdene rundt Mjøsa og i Innlandet, og den har blitt veldig vakker og ligner et kunstverk, forteller regissøren.

Like viktig som scenografi og kostymedesign er musikken. Musikken er komponert av Nils Petter Molvær, og fungerer som en forlengelse av selve historien sier Petter Næss.

«Nils Petters musikk løfter historien og teaterstykket til nye høyder. Han er en mester til å lage dårlig, men vakker stemning, og i dette stykket spiller musikken en egen rolle. Det kommer til å bli helt fantastisk!»

Den enfoldige morderen er på turné i Innlandet fra 10. oktober – 17. november 2019

Arrangørweb